سردخانه
انواع سردخانه صنعتی که باید بشناسید

بررسی انواع سردخانه صنعتی که باید بشناسید

انواع سردخانه صنعتی بر اساس پارامترهای مختلف دسته بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی آنها و نوع کاربردشان خواهیم پرداخت.

 

در این مقاله به دسته بندی انواع سردخانه صنعتی بر اساس ویژگی‌های مختلف خواهیم پرداخت و قیمت ساندویچ پانل سردخانه را بررسی می کنیم.

 

انواع سردخانه صنعتی از نظر محدوده دما

به طور کلی دو نوع محدوده دمایی برای سردخانه‌ها وجود دارد: بالای صفر و زیر صفر.

 

سردخانه بالای صفر

برخی از مواد در دماهای زیر صفر خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست می‌دهند، بنابراین دمای مورد نیاز برای نگهداری آنها در نظر گرفته می‌شود و این محتویات در یخچال‌های صنعتی بالای صفر نگهداری می‌شود.

محدوده دمایی یخچال‌های صنعتی بالای صفر معمولا بین یک تا ۱۵ درجه سانتیگراد است. از این یخچال‌ها معمولا برای نگهداری محصولاتی که قرار است مدت زمان کمتری در یخچال بمانند استفاده می‌شود. به خصوص در مورد نگهداری مواد غذایی، بسیاری از آنها به نقطه انجماد نمی‌رسند، بنابراین در یخچال‌های بالای صفر نگهداری می‌شوند.

البته یخچال‌هایی با مصارف خاص نیز برای خنک کردن محتویات به مدت طولانی ساخته و استفاده می‌شوند.

سردخانه صنعتی

سردخانه زیر صفر

برای یخ زدن مواد غذایی از یخچال‌های صنعتی زیر صفر استفاده می‌شود. محدوده دمایی این یخچال‌ها بین منفی پنج تا منفی چهل و پنج درجه سانتیگراد تعریف شده است.  سردخانه زیر صفر برای نگهداری طولانی مدت استفاده خواهد شد و ظرفیت سرمایش بالاتری دارد.

علت اصلی این ظرفیت خنک کنندگی بالا، دستگاه کمپرسور داخل آن است. کمپرسورهای سردخانه زیر صفر کار تراکم را در چند مرحله انجام می‌دهند. موتور کمپرسور این سردخانه قدرت کمتری دارد و اگرچه سیال موجود در آن سریعتر به گردش در می‌آید اما کمپرسور قدرت کمتری دارد.

از طرفی اگر میزان گرمای تولید شده توسط کمپرسور سردخانه بالای صفر کنترل نشود، حرارت تولید شده بر سرمایش اثر منفی خواهد داشت.

سردخانه دو مداره

زمانی که نیاز به سردخانه صنعتی بالای صفر و زیر صفر همزمان باشد از سردخانه صنعتی دو مرحله‌ای استفاده می‌شود که ترکیبی است. از این نوع یخچال برای نگهداری مواد و محتویات مختلف استفاده می‌شود.

به این ترتیب یخچال یک بار از محتویات خالی می‌شود و دوباره با محتویاتی که نیاز به دمای مشخص دیگری دارد، پر می‌شود. به همین دلیل قبل از پرکردن مجدد این یخچال دو مداره باید تمامی محفظه‌ها و دیواره‌های آن از مواد قبلی تمیز و ضدعفونی شود.

این به این دلیل است که دمایی که اکنون برای بار دوم انتخاب می‌شود ممکن است باعث پوسیدگی مواد قبلی شود. این به ضرر مصالح مرحله دوم است و باعث آسیب فیزیکی به ساختمان داخلی سردخانه می‌شود و سلامت آن زیر سوال می‌رود.

 

انواع سردخانه صنعتی از نظر تقسیم بندی ابعاد

از آنجایی که یخچال‌های صنعتی یخچال‌های بزرگی برای نگهداری مواد فله‌ای هستند، ساختمان‌های داخلی آنها به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود. یعنی اگر مثلا ظرفیت سردخانه ۲۰۰۰ تن باشد به ۸ سالن ۲۵۰ تنی یا دو سالن ۱۰۰۰ تنی تقسیم می‌شود.

 

 

انواع سردخانه صنعتی بر اساس مصرف گاز

به طور کلی دو نوع دسته گاز مصرفی برای یخچال‌ها وجود دارد که به صورت فریون و آمونیاک تعریف می‌شوند.

هر کدام از این دو گاز ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای یخچال‌هایی با ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده هستند. اما اساساً به دلیل اینکه آمونیاک برای یخچال‌هایی با ظرفیت تبرید بالا تولید می‌شود، یخچال‌های صنعتی بزرگ از گاز آمونیاک برای چرخه تبرید خود استفاده می‌کنند.

در واقع واقعیت این است که گاز آمونیاک فقط برای یخچال‌های با ظرفیت بالا مناسب است و برای یخچال‌های کم ظرفیت کارآمد نیست. آمونیاک بالاترین اثر تبرید را بین مبردهای موجود برای تبرید دارد و هزینه عملیاتی پایینی برای یخچال‌های بزرگ مانند یخچال‌های صنعتی دارد.

 

انواع سردخانه صنعتی بر اساس سرعت ساختمان و تبرید

یک یخچال معمولی نمی‌تواند با سرعت بالای تبرید در زمانی که لازم است محتویات به طور ناگهانی سرد یا منجمد شوند، مقابله کند.

برای این کار باید از تونل انجماد که نوعی سردخانه صنعتی است استفاده کنید. نحوه عملکرد تونل انجماد (که در گروه روش‌های انجماد سریع قرار می‌گیرد) بدین صورت است که جریان هوای سرد مستقیم و غیرمستقیم با محتویات در تماس بوده و با عبور از این جریان هوای سرد، حرکت هوا صورت می‌گیرد.

نکته مهم در سردخانه صنعتی نوع تونل انجماد و سرعت عملکرد آن است. میزان درشتی و ریز بودن کریستال‌های یخ در محتویات به سرعت انجماد بستگی دارد و اندازه نادرست کریستال‌ها به خواص فیزیکی و شیمیایی محتویات آسیب می‌رساند.

با افزایش سرعت انجماد، کریستال‌ها کوچکتر می‌شوند و بافت و خواص فیزیکی به همان شکلی که هستند حفظ می‌شوند. این موضوع برای غذاهای منجمد اهمیت بیشتری دارد. اما باید توجه داشت که سردخانه صنعتی بر اساس نوع تونل انجماد خود انواع مختلفی دارد.

شرکت برج پوشش آپادانا مجموعه ای فعال در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و سردخانه ای می باشد.

 

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط