سردخانه
آشنایی با انواع سردخانه صنعتی

بررسی جامع راه اندازی سردخانه صنعتی

راه اندازی سردخانه صنعتی بسته به نوع آن متفاوت است. از همین رو باید با انواع آن از جمله سردخانه بالای صفر و پایین صفر آشنا باشید.

در این مقاله به نحوه راه‌ اندازی سردخانه صنعتی و انواع آن خواهیم پرداخت.

برای خرید و بررسی قیمت ساندویچ پانل سردخانه به سایت برج پوشش مراجعه کنید.

 

انواع سردخانه صنعتی از نظر محدوده دما

برای اطلاع از نحوه راه اندازی سردخانه صنعتی باید با انواع آن آشنا شوید. یکی از پارامترهای دسته بندی این سردخانه‌ها، دما است. به طور کلی دو نوع محدوده دمایی برای سردخانه‌ها استفاده می‌شود: بالای صفر و زیر صفر.

انواع سردخانه صنعتی

سردخانه بالای صفر

برخی از مواد در دماهای زیر صفر خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست می‌دهند بنابراین دمای مورد نیاز برای نگهداری آنها بالای صفر در نظر گرفته می‌شود و این محتویات در سردخانه‌های صنعتی بالای صفر نگهداری می‌شود. محدوده دمایی سردخانه‌های صنعتی بالای صفر معمولا بین یک تا ۱۵ درجه سانتیگراد است.

از این سردخانه‌ها معمولا برای نگهداری محصولاتی که قرار است مدت زمان کمتری در سردخانه بمانند استفاده می‌شود. به خصوص در مورد نگهداری مواد غذایی، بسیاری از آنها به نقطه انجماد نمی‌رسند، بنابراین در سردخانه‌های بالای صفر نگهداری می‌شوند. البته سردخانه‌هایی با مصارف خاص نیز برای خنک کردن محتویات به مدت طولانی ساخته و استفاده می‌شوند.

 

سردخانه زیر صفر

برای اطلاع از نحوه راه اندازی سردخانه صنعتی باید با ویژگی آنها آشنا شوید. برای یخ زدن محتویات داخل از سردخانه‌های صنعتی زیر صفر استفاده می‌شود. محدوده دمایی این سردخانه‌ها بین منفی پنج تا منفی چهل و پنج درجه سانتیگراد تعریف شده است، اما میانگین معمول آن محدوده پایین‌تری است. سردخانه زیر صفر برای نگهداری طولانی مدت استفاده خواهد شد و ظرفیت سرمایش بالاتری دارد.

علت اصلی این ظرفیت خنک کنندگی بالا، دستگاه کمپرسور داخل آن است. کمپرسورهای تبرید زیر صفر کار تراکم را در چند مرحله انجام می‌دهند. موتور کمپرسور این سردخانه قدرت کمتری دارد و اگرچه سیال موجود در آن سریعتر به گردش در می‌آید اما کمپرسور قدرت کمتری دارد. از طرفی اگر میزان گرمای تولید شده توسط کمپرسور تبرید بالای صفر کنترل نشود، حرارت تولید شده بر سرمایش اثر منفی خواهد داشت.

سردخانه بالای صفر و زیر صفر

سردخانه دو مداره

زمانی که نیاز به سردخانه صنعتی بالای صفر و زیر صفر همزمان باشد از سردخانه صنعتی دو مرحله‌ای استفاده می‌شود که ترکیبی است. از این نوع سردخانه برای نگهداری مواد و محتویات مختلف استفاده می‌شود. به این ترتیب سردخانه یک بار از محتویات خالی می‌شود و دوباره با محتویاتی که نیاز به دمای مشخص دیگری دارد پر می‌شود.

به همین دلیل قبل از پرکردن مجدد این سردخانه دو مداره باید تمامی محفظه‌ها و دیواره‌های آن از مواد قبلی تمیز و ضدعفونی شود. این به این دلیل است که دمایی که اکنون برای بار دوم انتخاب می‌شود ممکن است باعث پوسیدگی مواد قبلی شود. این به ضرر مواد مرحله دوم است و باعث آسیب فیزیکی به ساختمان داخلی سردخانه می‌شود و سلامت آن زیر سوال می‌رود.

 

انواع سردخانه صنعتی از نظر تقسیم بندی ابعاد

از دیگر مواردی که باید قبل از راه اندازی سردخانه صنعتی به آن توجه کنید، دسته بندی این سردخانه‌ها بر اساس ابعاد است‌. از آنجایی که سردخانه‌های صنعتی سردخانه‌های بزرگی برای نگهداری مواد فله‌ای هستند، ساختمان‌های داخلی آنها به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود. یعنی اگر مثلا ظرفیت سردخانه ۲۰۰۰ تن باشد به ۸ سالن ۲۵۰ تنی یا دو سالن ۱۰۰۰ تنی تقسیم می‌شود.

 

انواع سردخانه صنعتی بر اساس مصرف گاز

به طور کلی دو نوع دسته گاز مصرفی برای سردخانه‌ها وجود دارد که به صورت فریون و آمونیاک تعریف می‌شوند. هر کدام از این دو گاز ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای سردخانه‌هایی با ظرفیت‌های مختلف قابل استفاده هستند.

اما اساساً به دلیل اینکه آمونیاک برای سردخانه‌هایی با ظرفیت بالا تولید می‌شود، سردخانه‌های صنعتی بزرگ از گاز آمونیاک برای چرخه تبرید خود استفاده می‌کنند. در واقع واقعیت این است که گاز آمونیاک فقط برای سردخانه‌های با ظرفیت بالا مناسب است و برای سردخانه‌های کم ظرفیت کارآمد نیست.

 

 انواع سردخانه صنعتی بر اساس سرعت سرد کردن

یک سردخانه معمولی نمی‌تواند با سرعت بالای تبرید در زمانی که لازم است محتویات به طور ناگهانی سرد یا منجمد شوند، آنها را منجمد کند. برای این کار باید از تونل انجماد که نوعی سردخانه صنعتی است استفاده کنید. نحوه عملکرد تونل انجماد بدین صورت است که جریان هوای سرد مستقیم و غیرمستقیم با محتویات در تماس بوده و با عبور از این جریان هوای سرد، حرکت هوا صورت می‌گیرد.

شرکت برج پوشش آپادانا مجموعه ای فعال در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و سردخانه ای می باشد که با بهره مندی از مهندسین، مشاوران، طراحان و با پشتوانه نیروهای فنی و متخصص شروع به کار نموده است.

 

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط