پلی کربنات
همه چیز درباره پلی کربنات سینوسی

چالش بین قیمت و کیفیت همواره یکی از دغدغه‌های سازندگان در انتخاب مصالح ساخت‌وساز است. اینکه بتوان مصالحی را پیدا کرد که علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مطلوب، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز داشته باشد، همواره آرزوی فعالان صنعت ساختمان است. تولید ورق پلی کربنات گامی بزرگ برای تحقق این هدف مهم به شمار می‌رود. پلی کربنات یک ماده پلیمری شفاف است که از مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار است. این ویژگی و سایر خصوصیات مهم پلی کربنات باعث شده تا این محصول به‌عنوان جایگزین شیشه در ساخت‌وساز مطرح شود. یکی از مدل‌های مختلف این ورق‌ها، پلی کربنات سینوسی است. در این مطلب قصد داریم به بحث و بررسی درباره این ورق‌ها بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

ورق پلی کربنات سینوسی چیست؟

کمتر از ۱۰۰ سال است که ورق پلی کربنات به سبد مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی اضافه شده است. در این مدت سازندگان به مرور زمان با قابلیت‌های بسیار خوب سخت‌ترین ماده شفاف دنیا یعنی پلی کربنات آشنا شدند. در نتیجه میزان استقبال از این ورق‌ها در بازار افزایش پیدا کرد. به موازات این جریان، تولید کنندگان نیز دست به ابداعات جدیدی زدند تا محصولات با کیفیت‌تری را روانه بازار کنند. یکی از این محصولات ورق پلی کربنات سینوسی است.

حتما تاکنون شکل تابع سینوس را مشاهده کردید. این تابع چیزی شبیه موج دریاست که به‌صورت پیوسته با گام‌های مشخص، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌هایی را در سطح یک ورق ایجاد می‌کند. برای تولید ورق سینوسی دقیقا از همین تابع ریاضی الهام گرفته شده است. (داخل پرانتز خالی از لطف نیست یک جمله هم خطاب به همه کسانی بگوییم که همواره می‌پرسند آنچه از سینوس و کسینوس در دوران مدرسه خواندیم به چه کاری می‌آید؟ بفرمایید این هم یکی از کاربردهای سینوس در دنیای واقعی!)

ویژگی‌های ورق پلی کربنات سینوسی

 

شکل ظاهری ورق پلی کربنات سینوسی

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چه نیازی به طراحی ورق پلی کربنات به‌صورت سینوسی است؟ روی‌هم‌رفته دو دلیل اصلی را می‌توان برای چنین طراحی ذکر کرد که عبارت‌اند از:

  • ورق سینوسی در مقایسه با ورق تخت مقاومت بالاتری در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد.
  • شکل ظاهری موج‌دار ورق سینوسی در مقایسه با ورق تحت نمای زیباتری را به ارمغان می‌آورد.

دو نکته‌ای که در مطرح کردیم، باعث شده تا سازندگانی که به دنبال کیفیت بالاتری در نتیجه استفاده از پلی کربنات هستند، ورق‌های سینوسی را در پروژه‌های خود به‌کار ببرند. به نظر شما می‌توان ویژگی‌های متمایزکننده دیگری برای ورق‌های پلی کربنات سینوسی ذکر کرد؟

مزایا و معایب ورق پلی کربنات سینوسی

مزایای ورق پلی کربنات سینوسی

پلی کربنات سینوسی مزایای قابل توجهی دارد که آن را در مقایسه با شیشه و سایر مصالح سنتی به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در ساخت‌وساز تبدیل می‌کند. از جمله مهم‌ترین مزایای این ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل ضربه به مراتب بیشتر در مقایسه با شیشه
  • قابلیت عبور نور تا سطح ۸۵ درصد
  • مهار اشعه ماورابنفش خورشید
  • قیمت کمتر در مقایسه با شیشه
  • وزن سبک‌تر
  • انعطاف‌پذیری نسبتا مناسب
  • قابلت جابجایی و نصب آسان
  • عمر مفید طولانی
  • حفظ پایداری ابعادی در شرایط تغییرات دما
  • ایفای نقش عایق حرارتی و کمک به صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان‌ها
  • تولید در ضخامت، ابعاد و رنگ‌بندی مختلف

نکته مهمی که باید درباره ورق پلی کربنات سینوسی بدانید، آن است که در برابر گروهی از مواد شیمیایی آسیب پذیر است. بنابراین در محیط‌هایی که در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، ترجیحا باید به سراغ مصالح جایگزین بروید. به علاوه اینکه در زمان شستشوی ورق‌های سینوسی باید حتما نسبت به نوع شوینده‌های مورد استفاده دقت کنید. ورق‌های پلی کربنات نسبت به خط و خراش نیز آسیب پذیر هستند.

کاربرد ورق پلی کربنات سینوسی

بسته به نوع متریال مورد استفاده، ممکن است میزان شفافیت ورق پلی کربنات تغییر کند. اگر قصد دارید از این محصول به عنوان دیوار یا سقف در محیط‌هایی برای ایجاد حریم خصوصی استفاده کنید، بهتر است به سراغ محصولات مات بروید. میزان انتقال نور از ورق‌های مات کمتر شده و در نتیجه آن سوی ورق‌ها قابل رویت نیست. محدوده دمایی عملکرد ورق پلی کربنات سینوسی، بازه دمایی منفی چهل تا مثبت صد و بیست درجه سلسیوس است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نورگیر
  • سایه‌بان
  • پارتیشن‌بندی
  • ناودانی
  • سقف شیبدار
  • دیواره و سقف سوله‌ها، سالن‌ها و گلخانه‌ها

کاربرد ورق پلی کربنات سینوسی

ابعاد ورق پلی کربنات سینوسی

شرکت‌های تولیدکننده، ورق پلی کربنات را بر اساس استاندارد مشخصی تولید می‌کنند. بر این اساس معمولا هر شرکت عرض مفید ثابتی را برای ورق‌های تولیدی خود در نظر می‌گیرد؛ اما طول ورق‌ها با توجه به سفارش مشتری ممکن است تغییر کند. بر این اساس ورق‌های موجود در بازار معمولا در طول بین ۲ تا ۱۲ متر یافت می‌شوند. هنگام سفارش باید طول مورد نیاز برای اجرای پروژه خود را مد نظر قرار دهید.

نحوه نصب ورق پلی کربنات سینوسی

به دلیل وزن سبک پلی کربنات سینوسی، حمل و نقل آن خیلی راحت صورت می‌گیرد. همچنین نصب این ورق‌ها نیز چندان پیچیده نیست و انعطاف پذیری مناسب آن‌ها باعث می‌شود تا به‌راحتی بتوان با استفاده از پیچ و مهره آن‌ها را در یک سازه کنار هم قرار دارد. معمولا از یک چارچوب چوبی یا فلزی نیز برای مهارت ورق‌ها استفاده می‌شود. نوع قرارگیری ورق‌ها در کنار یکدیگر برای جلوگیری از ایجاد فضای خالی در هنگام نصب اهمیت زیادی دارد.

قیمت ورق پلی کربنات سینوسی

پنج عامل اصلی را می‌توان برشمرد که در تعیین قیمت ورق پلی کربنات سینوسی تاثیرگذار هستند. این موارد عبارت‌اند از:

  • ضخامت ورق
  • طول و عرض ورق
  • استاندارد به‌کار رفته در تولید ورق
  • برند تولید کننده ورق
  • کیفیت مواد اولیه

در کنار این موارد باید به دو عامل اختصاصی دیگر درباره ورق‌های سینوسی اشاره کنیم. این امکان وجود دارد که گام ورق‌های سینوسی را در فرآیند تولید کاهش یا افزایش داد. با کاهش گام ورق، فاصله بین برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها کمتر شده و در نتیجه مقاومت آن در برابر ضربه بیشتر می‌شود. بنابراین ورق‌های سینوسی با گام کوچک قیمت بالاتری دارند. موضوع دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که امکان تولید ورق‌های سینوسی پلی کربنات به‌صورت تک جداره و دو جداره وجود دارد. ورق‌های دو جداره عملکرد بهتری به عنوان عایق حرارتی دارند و طبیعتا قیمت آن‌ها نیز بالاتر است.

قیمت ورق پلی کربنات سینوسی

کلام پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ورق پلی کربنات سینوسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. ظاهر زیباتر و مقاومت بیشتر در برابر ضربه دو ویژگی اساسی است که می‌توان برای این محصول ذکر کرد. هرجایی که قصد احداث سقف یا دیوار را در یک پروژه ساختمانی دارید، حتما پلی کربنات سینوسی را به عنوان یکی از گزینه‌های ایده‌آل موجود مد نظر قرار دهید. با استفاده از این ورق‌ها می‌توانید ضمن پرداخت هزینه کمتر از ویژگی‌های خوب این ورق‌ها نیز بهره‌مند شوید. هنگام خرید ورق پلی کربنات از نوع سینوسی حتما به کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در تولید حساس باشید. چراکه محصولات موجود در بازار با گریدهای مختلف در کیفیت‌های گوناگون تولید می‌شوند.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط