ورق سینوسی
نمایی از ورق سینوسی
ورق سینوسی
مشخصات فنی
عرض ورق۱۲۵۰ میلی متر
عرض ورق پس از فرمینگ۱۱۲۳ میلی متر
کاردهی مفید۱۰۳۰ میلی متر
ضخامت ورق۰/۴ تا ۰/۹ میلی متر
ورق به صورتگالوانیزه رنگی

ورق سینوسی چیست؟

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا در پوشش سقف و دیوار بسیاری از کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، سوله‌ها، سالن‌ها و سقف‌های شیبدار ساختمان‌های مسکونی از ورق‌های فلزی استفاده می‌شود؟ داستان از این قرار است که ورق‌های فلزی نسبت به مصالح رایج برای ساختمان‌سازی، سبک‌تر هستند. این موضوع باعث می‌شود تا در وهله اول، نصب آن‌ها ساده‌تر انجام شود. البته مزیت اصلی این ورق‌ها، بار مرده کمتری است که به سازه تحمیل می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا مقاومت سازه در برابر پدیده‌های مخربی ماننده زلزله افزایش پیدا کند. پرکاربردترین ورق فلزی که در ساخت‌وساز استفاده می‌شود، ورق سینوسی است.در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های اساسی این دسته از ورق‌ها بپردازیم.

ویژگی‌های ورق سینوسی

با شکل ظاهری تابع سینوس آشنایی دارید؟ این تابع به‌صورت دره‌ها و قله‌هایی تکرارشونده ترسیم می‌شود. شکل ظاهری ورق‌های سینوسی نیز به همین صورت است. همین تشابه باعث انتخاب این نام برای ورق سینوسی شده است. شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که مزیت ورق‌های سینوسی در مقایسه با ورق‌های تخت چیست؟ در وهله اول این طور به نظر می‌رسد که ظاهری ورق‌های سینوسی زیباتر است. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. طراحی موج‌دار این ورق‌های فلزی باعث می‌شود تا استحکام آن افزایش پیدا کند.

طراحی موج‌دار این ورق‌ها یک ویژگی مهم دیگر را نیز به ارمغان می‌آورد که باعث می‌شود شاهد استفاده از آن در اجرای سقف ساختمان‌های گوناگون باشیم. تجمع آب در سقف باعث می‌شود تا به مرور زمان شاهد نفوذ آن به داخل ساختمان باشیم. موج‌دار بودن این ورق باعث می‌شود که جریان آب روی سطح آن‌ها باقی نماند. به عبارت دیگر در صورت بارش باران و برف، آب به سمت پایین حرکت می‌کند.

بخش قابل توجهی از ورق‌های سینوسی موجود در بازار از جنس فولاد گالوانیزه تولید می‌شوند. فولاد گالوانیزه نه‌تنها از وزن مناسبی برخوردار است، بلکه در برابر خوردگی و زنگ زدن نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. از آن گذشته نمی‌توان به سادگی از کنار دوام و پایداری طولانی مدت این متریال گذشت.

نمایی از ورق سینوسی

وزن ورق سینوسی رنگی

به دلیل استفاده از این نوع ورق‌ها در ساخت کرکره، با نام ورق کرکره‌ای نیز شناخته می‌شود. در فرآیند تولید این محصول، ابتدا با استفاده از دستگاه‌های فرمینگ، شکل‌دهی به ورق‌ها صورت می‌گیرد. سپس با استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون، پوشش ‌دهی به دو طرف آن‌ها اعمال می‌شود تا لایه روی در سطح آن‌ها مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد. پس از آن نوبت به رنگ‌آمیزی ورق می‌رسد. محصول نهایی را نیز با نام ورق سینوسی رنگی می‌شناسند. این ورق‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند. ۰.۵ میلی‌متر رایج‌ترین ضخامتی است که برای این محصول در نظر گرفته می‌شود. در جدول زیر می‌توانید وزن انواع ورق‌های سینوسی گالوانیزه با ضخامت ۰.۵ میلی متر را مشاهده کنید.

طول ورق (سانتیمتر)عرض ورق (سیانتیمتر)وزن ورق (کیلوگرم)
۱۰۰۱۴
۱۰۰۲۸
۱۰۰۳۱۲
۱۰۰۴۱۶
۱۰۰۵۲۰
۱۰۰۶۲۴
۱۲۵۱۵
۱۲۵۲۱۰
۱۲۵۳۱۵
۱۲۵۴۲۰
۱۲۵۵۲۵
۱۲۵۶۲۰

قیمت ورق سینوسی

شاید بسیاری از ویژگی‌هایی که برای ورق سینوسی گالوانیزه برشمردیم را متریال‌های فلزی دیگر مانند آلومینیوم و مس نیز داشته باشند؛ اما یک نکته مهم باعث شده تا فولاد گالوانیزه بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد، قیمت تمام شده این ورق‌ها مقرون‌به‌صرفه است و این موضوع بسیار مهمی برای سازندگان به شمار می‌رود. از جمله مهم‌ترین عواملی که در تعیین قیمت ورق سینوسی رنگی تاثیرگذار هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت ورق
  • نوع پوشش رنگی
  • ابعاد ورق
  • برند تولید کننده
ورق سینوسی یا ورق کرکره ای

به عنوان مثال برخی از پوشش‌های رنگی نه‌تنها ظاهر زیبایی برای ورق ایجاد می‌کنند، بلکه باعث می‌شود خصوصیاتی مانند مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن آن نیز تقویت شوند. در همین راستا توصیه می‌کنیم هنگام خرید ورق سینوسی حتما نکات فوق را مد نظر قرار دهید.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.