پلی کربنات
نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات به‌عنوان یکی از متریال‌های جایگزین شیشه در صنایع مختلف در سال‌های اخیر به‌شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند. خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ورق‌های پلی کربنات مانند انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک، مقاومت زیاد در برابر ضربه و تحمل حرارت مناسب باعث شده است که این ورق‌ها خیلی مورد توجه قرار بگیرند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات است. در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم در زمینه نگهداری از انواع ورق‌های پلی کربنات بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

چه نکاتی در نگهداری از ورق پلی کربنات مهم هستند؟

در کنار تمام ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خوبی که برای ورق‌های پلی کربنات برشمردیم، این محصولات دو نقطه ضعف جدی نیز دارند. نخست آنکه در برابر خط و خراش بسیار حساس هستند و خیلی راحت روی آن‌ها خط می‌افتد. در کنار آن نسبت به مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی نیز حساس هستند. به‌همین دلیل باید برای نگهداری از ورق پلی کربنات، این دو نکته مهم را مد نظر داشته باشید.

چه نکاتی در نگهداری از ورق پلی کربنات مهم هستند؟

نگهداری از ورق پلی کربنات در انبارها

شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که اقدام به خرید ورق پلی کربنات در تعداد زیاد می‌کنند، باید محیط اختصاصی را برای انبار کردن این محصولات تدارک ببینند. محل نگهداری ورق‌های پلی کربنات باید محیط سرپوشیده باشد و نور آفتاب به هیچ عنوان به‌صورت مستقیم روی ورق‌ها نتابد. 

در کنار آن باید حتما محیط انبار از تهویه مناسب نیز برخوردار باشد. کنترل رطوبت در جلوگیری از آسیب دیدن ورق‌های پلی کربنات نیز بسیار موثر است. معمولا باید برای نگهداری از ورق پلی کربنان در انبار، دما و رطوبت را در شرایط عادی خانه‌های مسکونی تنظیم کرد.

برای جلوگیری از خط افتادن روی ورق‌ها نیز به هیچ عنوان آن‌ها را روی سطح زمین قرار ندهید. بلکه پالت‌های مختلف برای آن‌ها تهیه کنید. ضمن اینکه به هیچ عنوان نباید اجسام سنگین روی سطح ورق‌ها قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود که ورق‌ها به هم بچسبند. هنگام جدا کردن آن‌ها نیز معمولا به دلیل سایش، خط و خراش زیادی روی سطح ورق‌ها ایجاد می‌شود.

مراقبت از ورق پلی کربنات حین حمل و نقل

ورق‌های پلی کربنات سبک و انعطاف‌پذیر هستند. این دو ویژگی باعث می‌شوند که کار حمل و نقل آن‌ها خیلی راحت‌تر انجام بگیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که حین جابه‌جایی این ورق‌ها باید مد نظر قرار دهید این است که آن‌ها را روی سطح زمین نکشید. کشیده شدن ورق‌ها روی سطح زمین، به‌خصوص اگر کف زمین آسفالت یا بتن باشد، باعث آسیب دیدن آن‌ها می‌شود. همچنین برای حمل و نقل ورق‌ها نیز ترجیحا از لیفتراک استفاده کنید تا مشکل خاصی به وجود نیاید. نسبت به چسبیدن ورق‌ها به یکدیگر حین جابه‌جایی نیز حساس باشید.

نگهداری از ورق پلی کربنات حین نصب و بهره‌برداری

نصب ورق‌های پلی کربنات به دلیل وزن سبک آن‌ها کار آسانی است. ضمن اینکه انعطاف‌پذیری بالای ورق‌ها باعث می‌شود تا عملیات برش‌کاری و سوراخ‌کاری آ‌ن‌های خیلی راحت قابل اجرا باشد. در چنین شرایطی دست شما برای شکل‌دهی به ورق‌ها حین نصب تقریبا باز است.

نکته مهم درباره نگهداری از ورق پلی کربنات این است که هر چند در برابر عبور اشعه ماورابنفش خورشید مقاوم است؛ اما باید توجه داشته باشید که نور خورشید در طولانی مدت مقاومت و عمر مفید ورق را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه به هیچ عنوان نباید دمای محیط بهره‌برداری از ورق‌های پلی کربنات بالاتر از ۱۴۰ تا ۱۴۷ درجه سلسیوس باشد. در این شرایط از آستانه تحمل حرارت ورق عبور کرده و فرآیند دفورمه شدن آن آغاز می‌شود.

نگهداری از ورق پلی کربنات حین نصب و بهره‌برداری

نگهداری از ورق پلی کربنات حین تمیز کردن

ورق‌های پلی کربنات در حالت عادی شفاف هستند و نور را به‌خوبی از خود عبور می‌دهند. گذشت زمان باعث می‌شود که با نشستن گرد و غبار روی سطح آن‌ها، میزان عبور نود کاهش پیدا کند. برای نگهداری از ورق پلی کربنات حین بهره‌برداری باید سطح آن‌ها را تمیز کنید. برای پاک کردن گرد و غبار باید از آب ولرم استفاده کنید.

همان طور که اشاره کردیم، ورق پلی کربنات نسبت به مواد شیمیایی حساس است. در چنین شرایطی باید در صورت استفاده از مواد شوینده تنها به سراغ شوینده‌های ملایم بروید. به هیچ عنوان از مواد شیمیایی مانند بنزین، استون و … برای تمیز کردن سطح ورق‌های پلی کربنات استفاده نکنید. در صورتی که روی سطح ورق‌ها رنگ یا لکه‌هایی ایجاد شده، می‌توانید به میزان محدود از الکل استفاده کنید.

برای دستمال کشیدن سطح ورق‌ها نیز حتما از پارچه اسفنج تمیز و نرم استفاده کنید. پارچه یا اسفنج را نیز به آرامی و همواره از بالا به پایین روی سطح ورق پلی کربنات بکشید. به این ترتیب جای نگرانی از بابت افتادن خط و خراش روی سط ورق‌ها وجود ندارد.

نگهداری از ورق پلی کربنات حین تمیز کردن

برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها می توانید مقاله قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها چگونه انجام می شود؟ مطالعه نمایید.

کلام پایانی

در این مطلب نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات را در انبار، حین حمل‌ونقل، نصب و شستشو بررسی کردیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که حساسیت ورق‌ها نسبت به مواد شیمیایی و خط و خراش، دو موضوع اصلی هستند که برای نگهداری از آن‌ها باید مد نظر قرار دهید. با رعایت نکاتی که در این مطلب ذکر کردیم، می‌توانید از حداکثر عمر مفید ورق‌های پلی کربنات در پروژه‌های خود بهره‌مند شوید. موضوعی که در صرفه‌جویی هزینه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط