پلی کربنات
تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده

در صنعت این طور جا افتاده است که پلی کربنات را به‌ عنوان جایگزین شیشه می‌ شناسند. واقعیت این است که بعد از شناخته شدن خصوصیات پلی کربنات در صنعت، عملاً بسیاری شیشه را کنار گذاشتند و به‌سراغ ورق‌ های پلی کربنات آمدند. احتمالاً این سوال برای شما نیز به وجود آمده است که دلیل چنین اتفاقی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده از جنبه‌های مختلف مانند انعطاف‌ پذیری، مقاومت در برابر ضربه، شکل ظاهری، تحمل حرارت، شکل ظاهری و … بپردازیم. دعوت می‌ کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به مقایسه شیشه و ورق پلی کربنات بپردازیم.

تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده

برای بررسی تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده باید روی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی این دو ماده تمرکز کنیم. در این قسمت سعی می‌ کنیم تا به‌ صورت خلاصه اصلی‌ ترین تفاوت‌ های آن‌ ها را با هم بررسی کنیم.

۱. مقاومت در برابر ضربه

مهم‌ترین تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده مربوط به مقاومت در برابر ضربه است. آزمایش‌ های تجربی نشان می‌ دهند که مقاومت در برابر ضربه ورق پلی کربنات چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر بیشتر از شیشه با ضخامت یکسان است. این موضوع باعث می‌ شود که دست شما برای استفاده از پلی کربنات در شرایط آب‌ و هوایی مختلف در محیط‌ های باز کاملاً بازتر باشد.

مقاومت در برابر ضربه

۲. وزن

تجربه نشان می‌ دهد که نصب ورق پلی کربنات در مقایسه با شیشه به‌مراتب آسان‌ تر است. یکی از دلایل این موضوع، وزن سبک‌ تر پلی کربنات است. ورق پلی کربنات در مقایسه با شیشه ساده حدود ۶ برابر سبک‌ تر است. این ویژگی باعث می‌ شود که حمل و نقل و همچنین جابجایی آن برای نصب خیلی راحت‌ تر باشد.

۳. انعطاف‌پذیری

امکان انجام عملیات مکانیکی مختلف مانند برش کاری، شکل‌ دهی و سوراخ‌ کاری روی ورق‌ های پلی کربنات در مقایسه با شیشه ساده بیشتر است. به این دلیل که پلی کربنات انعطاف‌ پذیری زیادی دارد و خیلی راحت می‌ توان آن را شکل‌ دهی کرد. در حالی که شیشه ساده در برابر تغییر شکل خیلی مقاومت نشان می‌ دهد. این دلیل دیگری است ناظر بر اینکه نصب ورق پلی کربنات در مقایسه با شیشه ساده‌ تر است.

انعطاف‌پذیری ورق های پلی کربنات

کاربرد های ورق پلی کربنات چیست ؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

۴. عایق حرارتی و الکتریکی

کمتر پیش می‌ آید که از شیشه برای تولید جعبه‌ های نگهداری وسایل الکترونیکی استفاده شود. این در حالی است که ورق پلی کربنات پای ثابت تولید محصولاتی مانند جعبه فیوز در صنعت برق است. تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده در زمینه عایق بندی حرارتی و الکتریکی باعث چنین موضوعی شده است. پلی کربنات خیلی بهتر می‌ تواند جلوی انتقال حرارت و جریان برق را بگیرد. استفاده از این ورق در ساختمان سازی باعث می‌ شود که اتلاف انرژی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. همچنین در صنعت برق نیز ایمنی مناسبی را برای تجهیزات گوناگون به وجود می‌ آورد.

۵. تحمل حرارت

ورق پلی کربنات می تواند به‌راحتی تا دمای ۱۴۰ درجه سلسیوس شرایط ایده‌ آل خود را حفظ کند. البته دمای ذوب این ورق معمولاً ۲۸۰ درجه سلسیوس است. با وجود این، نباید در شرایط دمایی بالاتر از ۱۴۰ درجه روی آن حساب کنید. البته همین میزان تحمل حرارت نیز باعث می‌ شود این محصول برای بسیاری از کاربرد های روزمره پاسخ‌ گو باشد. جالب است بدانید که تحمل حرارت شیشه ساده در مقایسه با پلی کربنات کمتر است. شیشه‌ های ساده معمولاً در دمای بالاتر ۱۲۰ درجه سلسیوس شروع به تغییر شکل می‌ کنند.

۶. انتقال نور

عملکرد شیشه ساده و ورق پلی کربنات شفاف برای انتقال نور تقریباً یکسان است. حدود ۹۵ درصد نور خورشید از این محصولات عبور می‌ کند. تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده در عبور دادن اشعه ماورابنفش است. پلی کربنات می‌ تواند جلوی عبور اشعه مضر UV را بگیرد. این در حالی است که شیشه چنین ویژگی ندارد. به همین دلیل در بسیاری از کاربرد های کشاورزی مانند ساخت گلخانه‌ ها از پلی کربنات استفاده می‌ شود که شرایط بهتری را برای رشد گیاهان فراهم می‌ کند.

عملکرد شیشه ساده و ورق پلی کربنات شفاف

۷. قیمت

ورق پلی کربنات در مقایسه با شیشه بهای تمام شده بالاتری دارد. البته نباید تنها به همین نکته در خرید این دو محصول اکتفا کنید. با توجه به ویژگی‌ هایی که تا اینجا در تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده برشمردیم، مشخص است که عمر مفید پلی کربنات به‌ مرات بیشتر است. در چنین شرایطی هزینه‌ های تعمیر و نگهداری پلی کربنات کمتر است و همچنین دیرتر نیاز به جایگزین کردن آن خواهید داشت. این موضوع هزینه‌ های دراز مدت شما را کاهش می‌ دهد.

اندازه و ابعاد ورق پلی کربنات چقدر است؟ برای اطلاعات بیشتر مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی ۷ تفاوت پلی کربنات و شیشه ساده پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید در بسیاری از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، پلی کربنات دست برتر ار در مقایسه با شیشه دارد. بنابراین موضوعی که در ابتدای مقاله مبنی بر ترجیح دادن پلی کربنات نسبت به شیشه ساده در صنعت ذکر کردیم، کاملاً روشن می‌ شود. با کاربرد‌ های پلی کربنات در صنایع مختلف آشنایی دارید؟ چه محصولاتی را در زندگی روزمره می‌ شناسید که از پلی کربنات تولید می‌ شوند؟

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط