1. خانه
  2. مقالات
  3. اتاق حمل بار
  4. اتاق حمل بار چیست؟ + کاربرد، انواع، ساختار و ویژگی ها

اتاق حمل بار چیست؟ + کاربرد، انواع، ساختار و ویژگی ها

اتاق حمل بار
اتاق حمل بار چیست؟ + کاربرد، انواع، ساختار و ویژگی ها

یکی از کاربرد های ساندویچ پانل ها در ساخت و سازه اتاقک های پیش ساخته نیز می باشد. اتاقک هایی که برای نگه داری مواد و محصولات مختلف استفاده می گردند. البته بعضی ازین اتاقک ها با سورا شدن روی وسایل نقلیه به اتاق حمل بار تبدیل شده اند. برخی از این اتاق ها نیز اتاق های سردخانه ایی هستند که به عنوان یخچال برای نگه داری و حمل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می گردند. حتما شما هم ماشین های حمل بار را در سراسر جاده ها و خیابان های شهری و بین شهری را دیده اید که اقدام به جابجایی انواع مواد غذایی می کنند.

البته این ماشین ها با کامیونت های بزرگ تفاوت دارند زیرا جنس مواد اولیه این اتاقک از ساندویچ پانل می باشد. در ساخت اتاق های حمل بار معمولا نکات ایمنی و بهداشتی باید توامان رعایت گردند. به همین علت در این مقاله قصد داریم تویضیحات کاملی راجع به اتاق حمل بار و ویژگی ها و مزایای آن بیان نماییم.

اتاق حمل بار

اتاق حمل بار چیست و چه ساختاری دارد؟

اتاق حمل بار بر روی کامیون ها نصب میشود تا با آن ها بتوان بار های سنگین و حجیم را حمل کرد. این اتاق ها دارای انواع ابعاد مختلف بوده و در برابر ضربه و آتش سوزی بسیار مقاوم هستند. بدنه و درب این اتاق ها از ساندویچ پانل آلوزینک ساخته شده است. این ساندویچ پانل ها از دو لایه از جنس آلومینیوم و روی و یک لایه میانی عایق ضربه، حرارت و آتش سوزی ؛ تشکیل شده است. درب این اتاق ها دو لنگه بوده و با pvc و لاستیک مخصوص عایق بندی شده است. این اتاق های حمل بار از ابعاد و ایمنی مناسبی برای حمل بار ایمن و مطمئن برخوردار است.
همانطوری که اشاره شد این اتاقک ها نسوز می باشند و در برابر ضربه و تکان های شدید نیز مقاومت بالایی از خود نشان داده اند. همچنین پانل های سردخانه ای که در این اتاق ها استفاده می گردد می توانند در طولانی مدت محصولات غذایی فاسد شدنی را درون خود نگه دارند.
برخی از این اتاقک ها به عنوان اتاق تمیز نیز استفاده می کردند. اتاق تمیز یا clean room ساختاری برای نگه داری اجزا خاص یا آزمایش های حساس می باشد که امکان ورود و خروج هیچ گونه آلودگی در آن وجود ندارد.

اتاق حمل بار ماشین

انواع اتاق حمل بار

اتاق حمل بار در انواع و ابعاد مختلف ساخته میشود و برای مصارف مختلف استفاده خواهد شد. ابعاد کوچکتر و با ظرافت و ضخامت کمتر را میتوان بر روی باربند خودرو های سواری نصب کرد و ابعاد و ضخامت بزرگتر را میتوان بر روی کامیون های حمل بار مورد استفاده قرار داد. از انواع مختلف اتاق حمل بار کامیون ها میتوان به انواع دارای یخچال و سردخانه و بدون آنها اشاره کرد. که کامیون های دارای اتاق حمل بار دارای یخچال و سردخانه از مهندسی و پیچیدگی خاصی برخوردارند. کف اتاق حمل بار از ورقه های آهنی ساخته میشود و در داخل آنها هم از سیستم روشنایی و لامپ های مختلف تعبیه میشود. دور تا دور درب آنها را با استفاده از لاستیک عایق بندی میکنند و در طراحی و ساخت آنها نکات ایمنی به خوبی رعایت میشود.

بیشتر خودروهایی عبوری درون خیابان ها با برند برج پوشش آپادانا هستند که یکی از شرکت های بزرگ کشور و خاورمیانه می باشد. برای تشخیص اینکه کدام محصول متعلق به شرکت برج پوشش آپادانا است باید به دو نکته دقت ویژه ای داشته باشید. ابتدا این که این شرکت در برخی موارد فقط اتاقک ها را تولید می کند و بر خودرو های دیگر مانند کامیونت سوار می کند. دومین محصول این شرکت نیز این می باشد که خود کامیون ها نیز از محصولات تولیدی شرکت برج پوشش آپادانا می باشند.

اتاقک های کوچک برای جابجایی محصولات معمولا در بین شهرهای کشور تردد می کنند. اما کامیونت ها بزرگ معمولا برای صادرات محصولات در کشورهای مختلف کاربرد دارند. از همین رو انواع اتاق حمل بار بر اساس کاربرد آنها دسته بندی می گردند. اکثر این اتاقک های خاصیت تعیین دما و کنترل ان را دارا می باشند. چرا که انتقال مواد فاسد شدنی نیاز به سرمای مناسب و مفید دارد.

ماشین دارای اتاق حمل بار

ویژگی های اتاق حمل بار

یک اتاق حمل بار مناسب دارای ویژگی‌های خاصی است که در ادامه برخی از این ویژگی‌ها برای شما بیان خواهد شد. 

  • عایق بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتاق حمل بار این است که کاملا عایق باشد. معمولاً برای محافظت از فضای داخلی اتاق حمل بار و جلوگیری از ورود و خروج سرما و گرما، از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. این ساندویچ پانل‌ها در اطراف دیوار اتاق حمل بار قرار می‌گیرند و به طور کامل از رد و بدل شدن حرارت و سرما جلوگیری می‌کنند. زمانی که گرمای بیرون وارد محیط داخلی اتاق حمل بار شود، آسیب بسیار زیادی به محصولات وارد خواهد کرد. برخی از انواع محصولات مثل مواد غذایی باید در رنج دمایی خاصی نگهداری شوند. در نتیجه، عایق بودن محیط اطراف اتاق حمل بار اهمیت بسیار زیادی دارد. 

  • وزن کم عایق

عایقی که در دیواره‌های اتاق حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید علاوه بر کیفیت بالا وزن کمی داشته باشد. هر چقدر وزن عایق بیشتر باشد، حمل و نقل و جابجایی بار سخت‌تر خواهد بود. عایق‌های سنگین علاوه بر اینکه باعث افزایش وزن وسایل نقلیه می‌شوند، تاثیر بسیار زیادی بر میزان مصرف سوخت خواهند داشت. هرچقدر وسایل نقلیه سنگین‌تر شوند، باید برای جابجایی انرژی و سوخت بیشتری مصرف کنند. جدا از این مسئله، اتاق حمل بار باید تحمل وزن بالایی داشته باشد و با افزایش وزن، استحکام و پایداری خود را از دست ندهد.

  • ایزوله بودن اتاق

یک اتاق حمل بار علاوه بر جلوگیری از رد و بدل شدن سرما و گرما، باید نسبت به ورود به سایر عوامل خارجی نیز کاملا ایزوله باشد. به عنوان مثال، حشرات و گرد و غبار به هیچ وجه نباید وارد اتاق حمل بار شوند. گاهی اوقات ممکن است مواد غذایی موجود در اتاق حمل بار باعث جذب حشرات اطراف شود. اما فضا و دیوارهای داخلی اتاق باید به گونه‌ای باشد که مانع از ورود حشرات شده و از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند. 

نمایی از اتاق حمل بار

  • مقاومت در برابر ضربه

یک اتاق حمل بار باید در برابر ضربه مقاوم باشد و استحکام بالایی داشته باشد. به عنوان مثال، کوچک‌ترین تصادف جاده‌ای و پستی و بلندی‌های جاده نباید باعث آسیب رسیدن به محصولات داخل اتاق حمل بار شود. برخی از محصولاتی که در اتاق حمل بار نگهداری می‌شوند، ممکن است نسبت به ضربه حساس باشند و به راحتی آسیب ببینند. بنابراین مقاومت اتاق حمل بار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.