3D پانل, ساندویچ پانل
ساندویچ پانل یا 3D پنل؟ از کدامیک استفاده کنیم؟

بررسی تفاوت ساندویچ پانل و ۳d پانل

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت ساندویچ پانل و پانل ۳d بپردازیم. این پانل‌ها در ساخت و ساز سازه‌های مختلف بسیار کاربردی هستند.

مقایسه ساندویچ پانل و ۳D پانل

تفاوت کمی بین ساندویچ پانل و تری دی پانل وجود دارد. ساندویچ پانل از ۵ لایه تشکیل شده است که شامل دو لایه محافظ داخلی و خارجی ورق گالوانیزه، آلوزینگ و آلومینیوم می‌شود. این دو لایه با دو لایه چسب مخصوص برای چسباندن لایه‌های بیرونی با عایق میانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لایه پنجم یک لایه میانی از پلی اورتان، پشم سنگ است.
در مورد پانل‌های سه بعدی اما وضعیت به این ترتیب است که از سه لایه تشکیل شده‌اند. قسمت اول هسته مرکزی است که به عنوان عایق در نظر گرفته شده و از پلی استایرن، پشم سنگ و … ساخته شده است. لایه دوم شبکه‌ای از سیم‌ها است که برای محافظت از عایق به یکدیگر جوش داده شده‌اند و لایه سوم یک لایه بتن است.
در پانل سه بعدی توری فولادی بعد از عایق کاری قرار می‌گیرد در حالی که در ساندویچ پانل ورق‌های گالوانیزه قرار می‌گیرد.
نمایشگرهای سه بعدی در ابعاد دهانه‌ها محدود هستند و تا به امروز امکان بازیافت و استفاده مجدد از مواد وجود ندارد. نصب ساندویچ پانل در ۴ مرحله و نصب پانل‌های سه بعدی در ۸ مرحله انجام می‌شود.

  • تعداد لایه ها در ساندویچ پانل

اولین تفاوت مربوط به لایه‌های ساندویچ پانل است. ساندویچ پانل تقریباً از پنج لایه ساخته می شود. دو لایه شامل محافظ درونی و بیرونی هستند. جنس این لایه‌های محافظ معمولا از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم است. در مجاورت این دو لایه درونی و بیرونی، دو لایه چسب وجود دارد. لایه چسب با لایه بیرونی در ارتباط است و برای اتصال بین لایه بیرونی و عایق میانی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین یک لایه دیگر نیز وجود دارد که معمولا نقش عایق یا محافظ را بر عهده دارد. این لایه می‌تواند از ساندویچ پانل در برابر آتش‌سوزی یا نفوذ حشرات و مایعات جلوگیری کند. جنس لایه میانی در اکثر موارد پلی اورتان و پشم سنگ است.

3d پانل

  • تعداد لایه ها در پانل ۳D

در مقابل پانل ۳D وجود دارد که برخلاف ساندویچ پانل از سه لایه ساخته شده است. لایه اول، بخش مرکزی پانل ۳D را تشکیل می‌دهد. این مرحله کاملا عایق است و نمی‌تواند صدا یا حرارت و سایر عوامل خارجی را از خود عبور دهد.

لایه مرکزی در اکثر موارد از جنس پلیمرهایی مثل پلی استایرن و پشم سنگ است. لایه دوم از تعداد زیادی سیم ساخته شده است. این سیم‌های مفتولی کاملاً به یکدیگر جوش خورده و نقش محافظ در برابر لایه مرکزی را بر عهده دارند. لایه آخر شامل مقدار زیادی بتن است که می‌تواند از دو لایه قبلی محافظت کند و به عنوان یک عایق قدرتمند مورد استفاده قرار بگیرد. 

  • جنس لایه محافظ

برای اینکه پانل ۳D مقاومت بسیار زیادی داشته باشد، لایه محافظ معمولاً از جنس فولاد ساخته می‌شود. ولی در ساندویچ پانل، لایه محافظ از جنس ورق گالوانیزه و آلومینیوم است. پانل سه بعدی نمی‌تواند بازیافت شده و مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد.

اما می‌توان پانل ساندویچ را چندین بار استفاده کرد. تفاوت دیگر مربوط به تعداد مراحل نصب است. ساندویچ پانل در تعداد مراحل کمتری نسبت به پنل سه بعدی نصب می‌شود. به عنوان مثال، برای نصب اکثر ساندویچ‌ پانل ها ۳ تا ۴ مرحله کافی است. ولی پانل‌های سه بعدی معمولاً بین ۷ الی ۸ مرحله نصب خواهند شد.

مقایسه هزینه ساندویچ پانل و ۳D پانل

مقایسه هزینه ساندویچ پانل و پانل ۳D کار چندان راحتی نیست. زیرا این پانل‌ها در ابعاد گوناگون تولید می‌شوند و هر کدام هزینه خاص خود را دارند. هزینه ساندویچ پانل و پانل سه بعدی به موارد زیر بستگی دارد: 

  • قیمت درب کارخانه

یکی از عوامل موثر بر هزینه ساندویچ پانل و پانل ۳D، قیمت درب کارخانه است. برای تولید پانل ۳ بعدی از پلی استایرن و آهن استفاده می‌شود. اما برای تولید ساندویچ پانل نیز ممکن است از ورق گالوانیزه و آهن استفاده شود. همانطور که می‌بینید، مواد اولیه تولید ساندویچ پانل و پانل ۳D، از نظر هزینه خرید تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. بنابراین قیمت درب کارخانه هر دو پانل تقریباً مشابه یکدیگر است اما آنچه که باعث می‌شود قیمت نهایی نصب ساندویچ پانل و پانل ۳ بعدی با یکدیگر متفاوت باشد، باقی مراحل هستند.‌

اجرای 3d پانل

  • هزینه حمل تا محل پروژه

از دیگر عوامل موثر بر هزینه نهایی، هزینه حمل پانل تا محل پروژه است. معمولاً بر اساس وزن ساندویچ پانل و پانل ۳D، قیمت حمل و نقل متفاوت خواهد بود. هرچقدر ورق‌های پانل بزرگ‌تر باشند و وزن آن‌ها بیشتر باشد، جابجایی پانل سخت‌تر است. حتی شاید لازم باشد از چند وسیله باربری برای جابجایی ساندویچ پانل و پانل ۳D استفاده شود. 

  • قیمت نصب پانل

هزینه نصب ساندویچ پانل و پانل سه بعدی نیز با یکدیگر متفاوت است. زیرا هر پانل ممکن است با ابعاد و ضخامت متفاوت خریداری شود. هر چقدر ابعاد و اندازه ورق پانل بیشتر باشد، هزینه نصب آن بیشتر خواهد بود. زیرا پیمانکار باید انرژی و زمان بیشتری صرف کند.

  • قیمت شاتکریت پانل (بتن پاشی)

مهم‌ترین مرحله برای نصب ساندویچ پانل و پانل ۳ بعدی، بتن پاشی است. هر مجموعه هزینه متفاوتی برای بتن پاشی دریافت می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید هزینه نهایی نصب ساندویچ پانل و پانل ۳D کاهش پیدا کند، باید با یک مجموعه که هزینه کمتری دریافت می‌کند همکاری کنید.

برشی از ساندویچ پانل

  • قیمت مصالح جانبی

گاهی اوقات ممکن است از مصالح جانبی مثل آهن و سیمان برای نصب ساندویچ پانل و پانل ۳ بعدی استفاده شود.‌ قیمت مصالح در هر استان با استان دیگر متفاوت است. بنابراین هزینه نهایی نیز متفاوت خواهد بود.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پلی اورتان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ساندویچ پانل پلی یورتان عایق بودن عالی آنهاست. هسته صفحات به آن رسانایی حرارتی کمی می‌دهد، یعنی عایق بهتری هستند. به همین دلیل اغلب در نوسازی ساختمان‌ها چه در پشت بام و نما و چه در ساخت ساختمان‌های صنعتی استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل‌ها بسیار سریع ساخته و نصب می‌شوند. برای مونتاژ، آنها به سازه پیچ می‌شوند و بسته به نوع پرداخت، می‌تواند با پیچ‌های قابل مشاهده یا پنهان ساخته شوند. این باعث می‌شود زمان ساخت در مقایسه با سایر سیستم‌ها یکی از کوتاه‌ترین زمان‌ها باشد.

یکی از مهمترین مزایای ساندویچ پانل به عنوان یک عنصر ساختمانی، تنوع شکل و پرداخت موجود در بازار است. انواع پانل‌ها بسته به ساختمانی که برای آن طراحی شده است وجود دارد. روکش‌ها بین روستیک و مدرن متفاوت است و می‌توانیم پانل‌های تقلیدی از چوب یا کاشی‌های بدلی را در میان سایر موارد پیدا کنیم.

تفاوت ساندویچ پانل و 3d پانل

کاربرد ساندویچ پانل و ۳D پانل

کاربرد ساندویچ پانل و پانل ۳ بعدی تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه درباره کاربرد هر یک از آن‌ها به طور کامل صحبت می‌کنیم.

  • کاربرد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه برای شما بیان می‌شود: 

  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای ساندویچ پانل در انبار غلات است. معمولا در انبار غلات و کشاورزی برای جلوگیری از ورود حشرات و عایق بندی محیط از ساندویچ پانل استفاده می‌شود. دمای انواع غلات باید کاملا متعادل باشد و از ورود و خروج حرارت یا سرمای بیش از حد جلوگیری شود.
  • از دیگر کاربردهای ساندویچ پانل، ساخت سوله‌ها است. همانطور که می‌دانید، از سوله‌ها برای تولید محصولات صنعتی و تجاری استفاده قرار می‌شود. با توجه به اینکه در سوله‌ها از دستگاه‌ها و مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود، باید با استفاده از ساندویچ پانل از ورود و خروج مواد مضر به اتمسفر یا به داخل سوله جلوگیری کرد.
  • ساندویچ پانل برای محافظت از سالن‌های ورزشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای اطراف سالن ورزشی باید کاملاً عایق بندی شده باشد. یکی از دلایل مهم برای عایق بندی سالن‌های ورزشی، جلوگیری از ورود و خروج صدا است. همان طور که می‌دانید، میزان سروصدا در سالن‌های ورزشی بسیار زیاد است. با توجه به اینکه برخی از سالن‌ها در محیط‌های شهری قرار دارند، بنابراین باید از یک عایق مناسب استفاده کرد. 
  • ساندویچ پانل حتی برای پوشش دهی سقف و دیوار سرویس‌های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، از خروج رطوبت و آلودگی به محیط خارج از سرویس بهداشتی جلوگیری می‌شود. همچنین عوامل خارجی مضر نیز وارد سرویس بهداشتی نخواهند شد.

 

  • کاربرد پانل ۳D

  • پانل سه بعدی معمولا در ساختمان‌های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عایق کاملا مناسبی برای این دسته از ساختمان‌ها است. 
  • برای ساخت ساختمان‌های تجاری و اداری نیز می‌توان از پانل سه بعدی استفاده کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای پانل سه بعدی، در ساخت ویلاهای بزرگ و چند طبقه است. همچنین این پانل برای دیوارهای جداکننده داخلی و خارجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا استفاده از پنل سه بعدی بهتر است؟

پنل سه بعدی یا پانل دیواری سه بعدی یک محصول پیش ساخته است و از دو قسمت هسته عایق پلی استایرن نسوز یا به عبارتی یونولیت و همچنین توری فولادی پیش جوش شده تشکیل شده است که به آن توری مشبک نیز گفته می‌شود. این قطعات توسط مفتول‌های فلزی به صورت خرپایی به یکدیگر متصل شده و سپس به منظور افزایش مقاومت و استحکام ترکیب شبکه‌های فولادی و بتنی، نصب و بتن پاشی بر روی آنها انجام می‌شود.
خوب است بدانید که پنل سه بعدی وزن قطعات دیوار و سقف را کاهش می‌دهد که همین باعث می‌شود حمل آن‌ها آسان شود.
همچنین کاهش وزن آن‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لایه پلی استایرن در ساخت پانل‌های سه بعدی است.
این پانل‌های سه بعدی اغلب در ساخت دیافراگم‌های باربر، افقی سازه‌های باربر ساختمان‌ها و همچنین در تولید دیوارهای جداکننده غیر باربر استفاده می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل و ۳D پانل

ساندویچ پانل و پانل ۳D هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه برای شما بیان خواهد شد.

  • مزایای ساندویچ پانل

  • ساندویچ پانل به راحتی نصب می‌شود. همچنین سرعت نصب ساندویچ پانل بسیار زیاد است. بنابراین افرادی که پیوسته در زمینه ساختمان سازی فعالیت می‌کنند، می‌توانند از ساندویچ پانل برای ساخت و ساز سریع‌تر استفاده کنند. 
  • ساندویچ پانل بسیار سبک است و وزن چندانی ندارد. در عین حال طول عمر و ماندگاری بالایی داشته و به عنوان یک عایق مناسب برای صدا و گرما سرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساندویچ پانل حتی مانع از ورود رطوبت می‌شود و به دلیل استفاده از ورق گالوانیزه، کاملاً در برابر حرارت و آتش مقاوم است. 
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای ساندویچ پانل این است که در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بسیار زیادی دارد و به راحتی شسته می‌شود. 
  • مزایای پانل ۳D

  • پانل ۳ بعدی دقیقاً مانند ساندویچ پانل سبک بوده و به راحتی جابجا می‌شود.
  • این پانل یک عایق بسیار مناسب در برابر آسیب‌های محیطی مثل زلزله و طوفان است. بنابراین می‌تواند در محیط‌هایی که پیوسته در معرض زمین لرزه و گردباد قرار دارند مورد استفاده قرار بگیرد. 
  • کانال سه بعدی همچنین یک عایق مناسب در برابر آتش سوزی و ورود و خروج سرما یا سر و صدا است. همچنین از ورود حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • این کانال به راحتی نصب شده و ایمنی بسیار بالایی دارد. همچنین هزینه خرید آن کاملا مقرون به صرفه است. 

معایب ساندویچ پانل و پانل ۳D

ساندویچ پانل و پانل ۳ بعدی علاوه برای مزایا دارای معایبی نیز هستند که در ادامه برای شما بیان می‌شود.

  • معایب ساندویچ پانل

  • ساندویچ پانل در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود. برخی از انواع ساندویچ پانل ضریب انتقال حرارت پایین‌تری دارند. بهترین نوع ساندویچ پانل از پشم سنگ ساخته شده است.
  • ساندویچ پانل باعث ایجاد اختلاف دما بین محیط خارجی و داخلی ساختمان می‌شود. این تفاوت دمایی بر قطعات داخلی ساندویچ پانل موثر بوده و ممکن است باعث جدا شدن ورق فلزی از فوم شود. 
  • در صورتی که ساندویچ پانل با استفاده از مواد اولیه تخصصی مثل پشم سنگ و قطعات آهن ساخته شده باشد، باید از افراد حرفه‌ای برای نصب آن کمک گرفت.
  • معایب پانل ۳D

یکی از مهم‌ترین معایب پانل سه بعدی این است که اتصال قطعات آن به یکدیگر کار بسیار سختی است. در نتیجه برای نصب پانل ۳ بعدی باید از پیمانکاران حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید. این کار ممکن است هزینه نهایی نصب پانل را نیز افزایش دهد. در صورتیکه پانل ۳ بعدی به درستی نصب نشود، کاربرد درستی نیز نخواهد داشت.

پانل ۳ بعدی تا حد زیادی در برابر آتش سوزی و حرارت مقاوم است. اما سوختن آن باعث تولید گازهای سمی می‌شود. در نتیجه باید قبل از اینکه فرایند آتش سوزی طولانی شود آتش را خاموش کرد.

انواع ساندویچ پانل

اندازه ساندویچ پانل چقدر است؟

عرض صفحه عایق معمولاً ۱۰۰۰ میلی متر و در برخی مدل‌ها ۱۱۵۰ میلی متر است. طول ساندویچ پانل را می‌توان با توجه به نیاز هر پروژه تنظیم کرد که متداول‌ترین ابعاد آن بین ۳ تا ۶ متر می‌باشد، اما در برخی موارد حداکثر تا ۱۶ متر طول می‌رسد. ضخامت این پانل‌ها بسته به کاربرد نهایی می‌تواند بسیار متفاوت باشد‌. رایج‌ترین مقادیر بسته به کاربرد بین ۴۰ تا ۱۵۰-۲۰۰ میلی متر ضخامت دارند.

ساندویچ پانل در چه مواردی کاربرد دارد و چه انواعی دارد؟

این عناصر عایق به ویژه در سقف‌ها و نمای ساختمان‌های صنعتی که در دماهای پایین پردازش می‌شوند، مفید هستند. به دلیل سبک بودن، برای بازسازی محوطه ایده آل هستند. همچنین در عایق کاری سردخانه‌ها و انبارها، در مراکز ورزشی و مراکز خرید و در منازل نوساز و بازسازی شده موثر هستند.

ساندویچ پانل برای نما

ساندویچ پانل‌های نما برای ساخت محوطه در منازل، مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز صنعتی یا مراکز خرید کاربرد دارند. ساندویچ پانل را می‌توان برای پارتیشن‌های داخلی که نیاز به عایق بندی دارند نیز یافت.

مزایای ارائه شده توسط این پانل‌های نما تا حد زیادی به روش اتصال بین پانل‌ها بستگی دارد. سیستم چفت و بست به صورت زبانه و شیار اجرا می‌شود و از اتلاف گرما و رطوبت جلوگیری می‌کند.

ساندویچ پانل برای سقف

ویژگی‌های ساندویچ پانل برای سقف با پانل‌های نما متفاوت است زیرا آنها باید مقادیر زیادی برف، باران و سایر عوامل آب و هوایی را تحمل کنند.

آنها برای جلوگیری از نشتی در صورت باران و رطوبت، با پیچ‌های خود حفاری بر روی سازه ثابت می‌شوند و اغلب با اتصالات آب بندی ترکیب می‌شوند که بدون آسیب رساندن به لایه عایق، موجب سرعت بیشتری در زمان نصب خواهند شد.

پانل‌های یخچال دار

ساندویچ پانل‌ها را می‌توان در اتاق‌های سرد یا فریزرهایی که نیاز به عایق بندی دارند نیز استفاده کرد. برای این موارد ساندویچ پانل با ضخامتی بیشتر از حد معمول طراحی شده است تا بتواند در برابر دمای منفی مقاومت کند.

برای حفظ این دماهای شدید که برای نگهداری محصولات غذایی تازه مورد توجه است، باید توجه ویژه‌ای به اتصالات بین ساندویچ پانل‌ها شود.

پانل‌های PUR و پانل‌های PIR

ساندویچ پانل‌ها عایق عالی با کمترین ضخامت دارند. ظرفیت عایق عالی و خواص مکانیکی مناسب، آنها را به گزینه عالی برای ساخت و ساز صنعتی تبدیل می‌کند. دو نوع پانل پلی یورتان در بازار وجود دارد، PUR (فوم پلی یورتان) و PIR (فوم پلی ایزوسیانورات) که هر دو عایق حرارتی بسیار خوبی را ارائه می‌دهند که دومی بهترین عملکرد را در برابر آتش دارد.

پانل ۳d

پانل ۳d شامل یک دیوار پیش ساخته است که هسته آن از عایق پلی استایرن و یونولیت نسوز تشکیل شده است. در ساختار آن از شبکه مش استفاده شده است. این مواد از طریق سیم‌های فلزی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر روی آن‌ها یک لایه بتن قرار می‌گیرد که استحکام و دوام بسیار بالایی ایجاد می‌کند.

انواع 3d پانل

بین پانل ۳D و ساندویچ پانل کدام در چه شرایطی بهتر است؟

پانل ۳ بعدی و ساندویچ پانل هر کدام در شرایط خاصی مناسب هستند. به عنوان مثال، از ساندویچ پانل معمولاً در محیطهای بارانی یا در مناطقی که بیشتر در معرض آتش سوزی و حرارت قرار دارند استفاده می‌شود. زیرا مقاومت ساندویچ پانل در برابر شعله آتش بسیار زیاد است و می‌تواند تا سال‌ها دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود.

 اما پانل ۳ بعدی معمولاً در محیط‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در معرض زمین لرزه و گردباد قرار دارند. پانل سه بعدی نقش بسیار موثری در افزایش استحکام و پایداری ساختمان دارد و می‌تواند در هنگام زمین لرزه به عنوان یک عایق مناسب مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت برج پوشش آپادانا مجموعه ای فعال در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و سردخانه ای می باشد که با بهره مندی از مهندسین، مشاوران، طراحان و با پشتوانه نیروهای فنی و متخصص شروع به کار نموده است.

تفاوت‌های اصلی

ویژگی ساندویچ پانل تری دی پانل
ساختار دو لایه فلزی با هسته عایق طرح‌های سه بعدی برجسته
کاربرد اصلی عایق‌کاری، ساخت سازه دکوراسیون و تزئین
عایق حرارتی بسیار خوب معمولاً کمتر از ساندویچ پانل
مقاومت بالا متغیر بسته به جنس مواد
وزن سبک متغیر
نصب آسان آسان
قیمت متغیر متغیر

خلاصه

  • ساندویچ پانل بیشتر به عنوان یک مصالح ساختمانی برای عایق‌کاری و ساخت سازه استفاده می‌شود و تمرکز آن بر عملکرد است.
  • تری دی پانل بیشتر جنبه تزئینی دارد و برای ایجاد طرح‌های زیبا و مدرن در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

در انتخاب بین ساندویچ پانل و تری دی پانل، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • کاربرد مورد نظر: اگر هدف عایق‌کاری و ساخت سازه است، ساندویچ پانل مناسب‌تر است. اگر هدف ایجاد ظاهر زیبا و مدرن است، تری دی پانل مناسب‌تر است.
  • بودجه: قیمت ساندویچ پانل و تری دی پانل متفاوت است.
  • ویژگی‌های مورد نیاز: عایق حرارتی، صوتی، مقاومت و…
جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط