سردخانه زیرصفر
چیزهایی که درباره سردخانه زیر صفر نمیدانید

بررسی همه چیز درباره سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر برای نگهداری مواد خوراکی در دمای کمتر از صفر درجه سانتی گراد استفاده می‌شود. دمای این سردخانه‌ها از منفی ۱۲ تا ۳۲ درجه سانتی گراد خواهد بود.

سردخانه زیر صفر که به آن سردخانه انجماد نیز گفته می‌شود، برای نگهداری از موادی کاربرد دارند که برای نیازمند دمایی پایین‌تر از نقطه انجمادشان هستند. در واقع زمانی که محصولات باید در دمای پایین و به مدت طولانی نگهداری شوند، از سردخانه زیر صفر استفاده می‌شود. معمولا دمای این سردخانه‌ها از منفی ۱۲ تا منفی ۳۲ درجه متغیر است. این سردخانه‌ها برای نگهداری سبزیجات، مرغ، ماهی، بستنی، پنیر پیتزا، خرما، کره، پنیر گوشت قرمز و … استفاده می‌شوند.

برای خرید و بررسی انواع ساندویچ پانل سردخانه ای به سایت برج پوشش مراجعه کنید.

کاربرد سردخانه زیر صفر

از مهمترین کاربرد این سردخانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ

کارگاه‌های گوشت و‌ مرغ

فروشگاه‌های مواد غذایی

رستوران‌ها

سالن‌های غذاخوری

کارخانه‌جات بستنی سازی

سردخانه زیر صفر

انواع سردخانه‌ زیر صفر

سردخانه‌های زیر صفر بر اساس نوع کاربرد، دارای انواع مختلفی هستند. در ادامه به معرفی برخی از این انواع خواهیم پرداخت.

سردخانه فریونی

این سردخانه‌ها برای متراژهای متوسط استفاده می‌شوند. در واقع زمانی که نیاز به سردخانه‌های کوچک باشد مردم از این مدل سردخانه استفاده می‌کنند.

سردخانه آمونیاکی

این دسته از سردخانه‌ها بزرگ برای کاربردهای بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سردخانه براساس نوع ساختار

بر اساس نوع ساختار سردخانه‌ها به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

سردخانه‌های کوچک

سردخانه‌های کوچک زیر صفر برای استفاده در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، پروتئینی، آشپزخانه‌ها و … استفاده می‌شوند.

اندازه‌ آنها به گونه‌ای است که برای استفاده در فضای محدود کاربرد دارند. معمولا برای تجهیز شدن آن‌ها از یونولیت استفاده شده است.

 سردخانه کانکسی

برای نگهداری غذا در مدت زمان طولانی بر روی شناور و یا سکوهای نفتی استفاده می‌شوند. معمولا سایز آنها ۲۰ و ۴۰ فوت است. از دیگر ویژگی آنها می‌توان به عدم محدودیت در ابعاد و اندازه‌شان اشاره نمود.

ساخت سردخانه زیر صفر

برای طراحی و ساخت این سردخانه‌ها باید طراح و سازنده از دانش و مهارت لازم برخوردار باشند. در واقع ساخت و نگهداری آن‌ها نیازمند مهارت است تا بتوان از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

در زمان ساخت باید به نوع کاربری سردخانه و محل استفاده از آن توجه کرد.

مواد و مصالح باید عایق هوا بوده تا سرمای داخل سردخانه به بیرون نفوذ نکند. اگر از مواد بی‌کیفیت برای ساخت آن استفاده شود، موجب هدر رفتن انرژی و پرداخت هزینه‌های گزاف خواهد شد.

نصب آن باید توسط افراد فنی انجام شود و در چیدمان تمامی استانداردهای لازم رعایت گردد.

نمایی از سردخانه زیر صفر

اجزا سردخانه زیر صفر

اجزا این سردخانه‌ها عبارتند از:

درب

درب سردخانه مجهز به هیتر است که در اثر سرما یخ نزند. هیتر در جداره اطراف درب نصب شده و در زمان برودت بالا از یخ زدن و چسبندگی جلوگیری خواهند کرد.

کندانسور

اندازه آنها در مقایسه با سردخانه بالای صفر کوچکتر است. زیرا دما، فشار و مبرد مقدار کمتری دارند.

اواپراتور

در سردخانه زیر صفر کوچکتر از نوع بالای صفر است. فواصل فین‌ها در این نوع سردخانه در ورودی هوا بیشتر و در لایه‌های بعدی کمتر است. علت این امر جلوگیری از تشکیل برفک است.

کمپرسور

قدرت کمپرسور زیر صفر برای سردخانه بیشتر از سردخانه بالای صفر است.

این بدان معناست که برای همان حجم اتاق سرد در سردخانه زیر صفر به کمپرسور بزرگتری نیاز است.

مقایسه کمپرسورهای زیر صفر و بالای صفر یخچال در توان یکسان جالب است که سیم کمپرسور زیر صفر ضعیفتر از کمپرسور بالای صفر است.

یخ زدایی

زمان یخ زدایی در اتاق سرد زیر صفر بیشتر از سردخانه با صفر است. دلیل این امر سردی بالای سطح کویل اواپراتور سردخانه زیر صفر است که در نتیجه هوای سردخانه تقطیر شده و در سطح کویل یخ می‌بندد.

شیر انبساط

معمولاً شیر انبساط در سیستم برودتی یخچال زیر صفر از شیر انبساط یخچال بالای صفر کوچکتر است.

نوع کمپرسور به بار برودتی و ظرفیت سردخانه بستگی دارد. دمای کندانسور و اواپراتور نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر نوع کمپرسور هستند. در سردخانه‌های زیر صفر غالبا از کمپرسورهای دو مرحله‌ای استفاده می‌شود.

گاز مبرد سردخانه

گاز مبرد آمونیاکی در این سردخانه‌ها استفاده می‌شود چرا که بار برودتی بالاست. از همین رو به آنها سردخانه‌های آمونیاکی نیز گفته می‌شود.

شرایط نگهداری مواد خوراکی

دمای لازم برای نگهداری گوشت قرمز منفی ۳۵ درجه است. این محصولات به صورت درسته یا قطعه قطعه شده نگهداری می‌شوند.

برای نگهداری مرغ باید حتما از بسته بندی استفاده کرد. در ابتدا با روش مستقیم یا غیرمستقیم سردسازی شده و سپس به سردخانه منتقل می‌شوند.

از دیگر مواد خوراکی، ماهی است. به دلیل اینکه این دسته از خوراکی‌ها فاقد چربی هستند، ابتدا در تونل انجماد منجمد شده و سپس برای نگهداری به سردخانه منفی ۳۰ انتقال داده خواهند شد. برای سردسازی ماهی‌ها از روش‌های تماسی، غوطه‌وری و هوایی استفاده می‌شود.

شرکت برج پوشش آپادانا مجموعه ای فعال در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و سردخانه ای می باشد که با بهره مندی از مهندسین، مشاوران، طراحان و با پشتوانه نیروهای فنی و متخصص شروع به کار نموده است.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.