ساندویچ پانل
ساختار ساندویچ پانل ها به چه صورت است؟

ساندویچ پانل ها در کنار تمام مزایا و محاسنی که دارند دارای محدودیت هایی نیز هستند که متاسفانه بعضی از شرکت ها و افراد رقیب این حوزه از آن به عنوان معایب نام می برند. اما در واقعیت محدودیت یک محصول به معنای ضعف یا عیب آن نمی باشد بلکه بر اساس کاربرد آن و انتظارات موجود بابد یه مقایسه این محصول با سایر مصالح ساختمانی دیگر پرداخت. اگر قرار است محدودیتی برای ساندویچ پانل ها در نظر گرفت ابتدا باید مزایا و ساختار آن ها را بیان و دسته بندی کرد و سپس به محدودیت آن ها اشاره کرد.

ساختار ساندویچ پانل ها به چه صورت است؟

ساندویچ پانل ها که محصولاتی سه بعدی (لایه ای) می باشند دارای مواد اولیه متنوع و متفاوتی برای هر کار می باشند. ورق هایی از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، آلوزینک و …، همچنین فوم های داخلی آنان از جنس موادی مانند پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و… . بنابراین ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که هر ساختار را در جای مناسب خود به کار ببریم تا خودمان باعث محدودیت ساندویچ پانل ها نشویم. به طور مثال بهتر است در مواردی که میزان نم و آب باران زیاد است از فوم پشم سنگ استفاده نگردد. تصور نمایید سوله ای در مناطق رطوبت خیز ساخته شود و پوشش سقف آن از ساندویچ پانل سقفی به همرا فوم داخلی پشم سنگ استفاده گردد. مشخص است که با گذشت زمان احتمالا تاثیر نفوذ آب در بین پانل ها خودش را نشان می دهد و باعث نارضایتی کارفرما می گردد. در حالکیه اگر از ابتدا با کمک از مشاوران و طراحان پانل ها اطلاع کافی کسب گردد این مشکلات به حداقل می رسد.

مساله دوم هزینه استفاده از این پانل ها برای پوشش سازه ها می باشد. ساندویچ پانل انواع مختلفی دارند مانند ساندویچ پانل دیواری. به نسبت هزینه های این پانل ها در حالت عادی از سایر مصالح مقداری بالاتر است و ممکن است که در ابتدای پروژه تصور گردد که استفاده از این پانل ها مقرون به صرفه نیست. اما شما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که تنها شرایط فعلی را در نظر نگیرید باید برای بلند مدت خود برنامه داشته باشید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • استفاده از ساندویچ پانل ها تا چه زمانی ساختمان ما را ایمن نگه می دارد و استفاده از مصالح دیگر؟ (در واحد های صنعتی معمولا ساخت سوله ها برای بلند مدت در نظر گرفته می شود و پروژه ها معمولا چند ده ساله هستند بنابراین باید پوشش کار نیز این قابلیت ها را داشته باشد که کیفیت خود را مانند روز اول حفظ کند.)
  • هزینه های تعمیر و نگه داری سازه برای این پانل ها به نسبت پانل های دیگر چگونه است؟ (معمولا تمام واحد های صنعتی نیروهایی را برای تعمیر و نگه داری تجهیزات خود در نظر گرفته اند و در صورت بروز مشکل بلافاصله اقدام به حل آن میکنند و در مورد ساختمان ها نیز همین شرایط وجود دارد و باید این عامل نیز در نظر گرفته شود)
  • هزینه تعویض یا اصلاح ساختار سازه خود در صورت خرابی بخشی از ساختمان بر چه اساسی است؟ (فرض کنید قسمتی از پوشش ساختمان شما مشکل پیدا کند اگر از ساندویچ پنل استفاده کرده باشید تنها با تعمیر یا تعویض یک قسمت از پانل مشکل را برطرف می نمایید اما اگر نوع دیگری استفاده کرده باشید ایا این امکان وجود دارد یا مانند مصالح سنتی باید کل بنا را به هم بریزید)

 

ساختار ساندویچ پانل

چگونه تاثیر معایب و محدودیت ساندویچ پانل را کاهش دهیم؟

هیچ محصول و کالایی وجود ندارد که صد در صد بدون عیب و نقص باشد این موضوع سازه های ساختمانی و مصالح آن را نیز شامل می شود. ساندویچ پنل ها نیز ضعف ها و محدودیت های خود را دارا هستند. اما می توان با کمی خلاقیت و استفاده از تجربه های متخخصان این حوزه تاثیر این محدودیت ها را کاست. بزرگترین ایرادی که به پانل ها می توان گرفت مواد اولیه آن هستند. مواد اولیه ای که معمولا به صورت وارداتی هستند و تولیدکنندگان داخلی را با مشکلات زیادی مواجه می کنند مخصوصا در شرایط فعلی که بازار ارز وضعیت نامناسبی دارد و باعث افزایش قیمت پانل ها می گردد. البته این مورد هم جز مزایا این محصولات نیز هست که از فیلتر و استانداردهای جهانی گذشته تا به دست مصرف کنندگان برسد.

مورد بعدی ضخامت ساندویچ پنل است. این پانل ها معمولا در ضخامت های مشخص و از قبل طراحی شده تولید می گردند و در نظر گرفتن ضخامت خاصی برای مشتریان و کارفرمایان به سختی انجام میگیرد. این مساله نیز مشکل بسیار جدی نیست زیرا پانل ها مشخصه های استاندارد بین المللی دارند و باید اسکلت سازه به نحوی برپا گردد که هماهنگ با عرض و ارتفاع پنل ها شود.

سومین مساله میزان عایق بودن و قابلیت اشتعال این محصولات است. شاید انتظار کارفرمایان محترم این باشد که ساندویچ پانل باید صد در صد نسوز باشد یا عایق بندی آن به طور کامل تمام رعایت گردد. اولا باید این موضوع را باید مد نظر داشته باشید که آیا قسمت های دیگر سازه را با این ویژگی ساخته اید که چنین انتظاری از ساندویچ پانل ها دارید. این پنل ها فقط پوشش کار هستند و جایگزین مصالح سنتی بنابراین اگر ساخت سازه شما استاندارد است مطمئن باشید ساندویچ پانل تکمیل کننده آن خواهد بود.

در مورد پانل های نسوز که تبلیغات بسیاری نیز در مورد آن صورت گرفته ذکر یک مساله ضروری می باشد. پانل نسوز محصولی است که خاصیت شعله ور شدن ندارد و در هنگام آتش سوزی شعله ها را به قسمت های دیگر انتقال نمی دهد اما اگر در معرض آتش سنگین قرار گیرد قطعا آسیب خواهد دید و گازهای سمی اگرچه کمتر از گازهای دیگر از خود آزاد می کند و باید مجراهایی برای خروج آتش و گازهای آن در این شرایط برای ساختمان در نظر گرفت. همانطوری که گفته شده هر عاملی نقش خود را برای ایمنی و کیفیت کار انجام می دهد و نباید انتظار داشته باشید که مثلا ساندویچ پانل تمام ویژگی ها را در کنار هم داشته باشد.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط