1. خانه
  2. مقالات
  3. آبرو
  4. اهمیت اجرای آبرو گالوانیزه چیست؟

اهمیت اجرای آبرو گالوانیزه چیست؟

آبرو, ورق گالوانیزه
اهمیت اجرای آبرو گالوانیزه
آبرو
مشخصات فنی
عرض ورق۳۰۰ الی ۱۲۵۰ میلی متر
ضخامت۰/۸ تا ۴ میلی متر
طول۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی متر
ورق به صورتگالوانیزه

 

 

برای احداث ساختمان در مناطقی که میزان بارندگی در آن‌ها زیاد است، باید تدابیر خاصی اندیشیده شود. اگر در شهرهای شمالی کشور به مدل ساختمان‌سازی دقت کرده باشید، حتما متوجه تفاوت آن‌ها با ساختمان‌های مناطق مرکزی کشور شده‌اید. از فاصله طبقه اول ساختمان با سطح زمین گرفته تا احداث سقف‌ها به‌صورت شیروانی از جمله تفاوت‌هایی است که در معماری آن‌ها به چشم می‌خورد. اجرای آبرو برای مدیریت جریان بارندگی از سقف به سمت زمین در این ساختمان‌ها نیز یکی از اصول ضروری به شمار می‌رود. آبرو گالوانیزه از جمله پرکاربردترین محصولاتی است که در این زمینه به‌کار می‌رود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی انواع این آبروها و همچنین کاربردهای آن‌ها بپردازیم.

آبرو گالوانیزه چیست؟

آبرو کاربردی شبیه جوی آب دارد. همان طور که جوی آب برای هدایت آب‌های سطح معابر استفاده می‌شود، آبرو نیز برای هدایت جریان آب باران و برف از سقف ساختمان به سمت زمین کاربرد دارد. با توجه به نوع ساختمان، شیب سقف و همچنین حجم بارندگی در یک منطقه، از نوع خاصی آبرو برای هدایت جریان آب استفاده می‌شود. آبرو معمولا به‌صورت سرتاسری به لبه پایین سقف متصل می‌شود.

آبروها به‌صورت شیبدار نصب می‌شوند تا جریان آب ورودی به آن‌ها به سمت لوله عمودی متصل به آبرو هدایت شود. البته شیب ملایم در حد ۱ یا ۲ درصد برای آبرو کافیست و نیازی به در نظر گرفتن شیب تند برای نصب آن نیست. آبرو گالوانیزه در شکل‌های مختلفی تولید می‌شود. برخی از آن‌ها حجم آب بیشتری را جابجا می‌کنند و طراحی بعضی دیگر صرفا جنبه زیبایی ظاهری دارد. در ادامه بیشتر در این زمینه توضیح می‌دهیم.

انواع ورق‌های ساخت آبرو

آبرو برای سال‌های در هوای آزاد در معرض بارش باران و برف قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که برای ساخت آبرو باید در نظر گرفت، مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدن و خوردگی است. به همین دلیل باید به سراغ متریال‌هایی رفت که از این ویژگی مهم برخوردارند. از جمله مهم‌ترین متریال‌هایی که برای ساخت آبرو استفاده می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • وینیل
  • فولاد گالوانیزه
  • آلومینیوم
  • مس
  • روی
  • گالوالوم یا آلوزینک

در بین متریال‌هایی که نام بردیم، تنها وینیل غیر فلزی است که البته استفاده از آن در کشور ما چندان مرسوم نیست. آبروهای مس، آلومینیوم، روی و گالوالوم نیز در مقایسه با گالوانیزه قیمت به مراتب بالاتری دارند. این موضوع مهم‌ترین عاملی است که باعث شده استفاده از آبرو گالوانیزه در ساختمان‌سازی در مقایسه با سایر گزینه‌ها بیشتر باشد.ورق‌های ساخت آبرو

اهمیت استفاده از آبرو گالوانیزه

تماس مستقیم آب باران و برف با سقف و دیواره ساختمان برای مدت طولانی، قطعا باعث تضعیف مصالح ساختمانی می‌شود. این اتفاق باعث نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود و قطعا آسیب‌پذیری آن را در برابر تکانه‌های احتمالی به مراتب افزایش می‌دهد. به علاوه اینکه آب باران و برف باعث خراب شدن نمای ساختمان نیز می‌شود.

از آن گذشته ساختمانی را تصور کنید که آبرو ندارد. بنابراین در یک روز بارانی، آب از سراسر سقف به سمت پایین حرکت می‌کند و از ارتفاع به سمت زمین سرازیر می‌شود. این اتفاق نه‌تنها جلوه خوبی ندارد بلکه باعث می‌شود کنترل و هدایت آب در سطح زمین نیز با مشکل روبه‌رو شود. در نتیجه استفاده از آبرو گالوانیزه برای جلوگیری از بروز چالش‌های فوق، ضروری است.

انواع آبرو گالوانیزه

نمی‌توان دسته‌بندی مشخصی برای نوع شکل‌دهی ورق گالوانیزه آبرو در نظر گرفت. با وجود این سه دسته پرکاربرد و رایج از آبرو گالوانیزه وجود دارند که عبارت‌اند از:

۱. آبرو نیم‌دایره

همان‌طور که از نام این دسته بر می‌آید، به‌صورت نیم‌دایره طراحی می‌شوند که لبه‌های آن خمیده است. این آبروها برای ساختمان‌های با نمای قدیمی و کلاسیک گزینه مناسبی است. به علاوه اینکه دوام و پایداری ابعادی خوبی نیز دارد. البته تجربه نشان داده که نصب آبرو نیم‌دایره در مقایسه با سایر موارد تا حدودی دشوارتر است.آبرو نیم‌دایره ای گالوانیزه

۲. آبرو جعبه‌ای

آبرو جعبه‌ای شبیه به یک باکس مستطیلی تولید می‌شود. طراحی این آبرو خیلی راحت انجام می‌شود. به علاوه اینکه در شرایطی که حجم آب زیاد است، به‌راحتی می‌تواند مقدار زیادی از آب را در خود جای داده و در مسیر مورد نظر هدایت کند. نقطه ضعف اصلی آبرو جعبه‌ای، طراحی ظاهری نه‌چندان زیبای آن است که روی نمای ساختمان تاثیر منفی می‌گذارد.آبرو جعبه‌ای گالوانیزه

۳. آبرو K استایل

رایج‌ترین مدل آبرو در ساختمان‌های امروزی به‌شکل حرف K انگلیسی طراحی می‌شود. پشت آن کاملا صاف است و به همین دلیل به لبه دیوار می‌چسبد. این موضوع باعث می‌شود که احتمال تماس آب با دیوار به حداقل مقدار ممکن کاهش پیدا کند. البته زوایای داخلی در این آبرو وجود دارد که باعث می‌شود جریان آب به‌راحتی آبرو گالوانیزه نیم دایره در آن شکل نگیرد.آبرو K استایل

قیمت آبرو گالوانیزه

همان‌طور که اشاره کردیم، قیمت آبرو گالوانیزه در مقایسه با سایر متریال‌های فلزی کمتر است. البته عوامل دیگری نیز هستند که باعث می‌شود انواع آبروهای گالوانیزه موجود در بازار نیز تفاوت قیمت داشته باشند. به عنوان مثال نوع طراحی و خمکاری ورق گالوانیزه آبرو در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد. طبیعی است که آبروهای با طراحی ساده در مقایسه با آبروهای با طراحی زیباتر ارزان‌تر باشد.

در کنار آن ابعاد آبرو و همچنین ضخامت ورق مورد استفاده در آن نیز عوامل مهمی در تعیین قیمت نهایی آن به شمار می‌روند. به عنوان مثال آبروهای چهارگوش همواره حجم آب بیشتری را در مقایسه با آبرو هلالی منتقل می‌کنند. ناگفته نماند که بسته به سفارش مشتری، آبروها با رنگ‌های خاصی نیز پوشش داده می‌شوند تا با نمای ظاهری ساختمان هماهنگی داشته باشند. این موضوع نیز روی قیمت محصول اثرگذار است.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که آبرو گالوانیزه چیست؛ انواع آن به چند دسته تقسیم می‌شوند و همچنین به اهمیت استفاده از آن پرداختیم. استفاده از آبرو در مناطق با میزان بارش باران و برف زیاد در انواع ساختمان‌ها کاملا ضروری است. قبل از سفارش آبرو، لازم است تا با توجه به میزان بارندگی و مساحت سقف، بیشترین میزان حجم آب را برآورد کنید. ابعاد آبرو را باید متناسب با این محاسبات انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توان آب باران و برف در شدیدترین حالت ممکن را نیز به راحتی مدیریت و به سمت زمین انتقال داد.

منبع:mygutterpro

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط