پلی کربنات
برش پلی کربنات

ورق پلی کربنات به دلیل خصوصیات ویژه‌ ای که دارد، خود را به‌ عنوان جایگزین شیشه در بسیاری از صنایع و کاربرد های زندگی روزمره جا انداخته است. این ورق‌ ها در ابعاد و اندازه مختلفی تولید می‌ شوند. به دلیل انعطاف‌ پذیری بالا، امکان انجام عملیات مکانیکی مانند برش کاری روی آن‌ ها وجود دارد. روش‌ های مختلفی برای برش پلی کربنات مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در این مطلب قصد داریم به بررسی هر یک از آن‌ ها بپردازیم. دعوت می‌ کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره برش کاری ورق پلی کربنات

مهم‌ ترین نکته‌ ای که درباره برش پلی کربنات باید مد نظر داشته باشید این است که در برابر خط و خش بسیار آسیب پذیر است. بنابراین حتماً باید از ابزار های مخصوص و میز کار مناسب برای برش کاری این ورق‌ ها استفاده کنید. در غیر این صورت نمی‌ توانید جلوی خط افتادن روی آن‌ ها را بگیرید.

برای برش با کیفیت ورق‌ ها، حتما باید از گیره‌ های مخصوص برای ثابت کردن آن‌ ها حین برشکاری استفاده کنید. معمولاً بهترین راه این است که دو طرف ورق‌ ها را با استفاده از گیره مهار کنید تا جلوی تکان خوردن آن‌ ها را حین برشکاری به‌ خوبی بگیرید. حتماً از دستکش و عینک محافظ نیز برای جلوگیری از بروز آسیب حین برش کاری استفاده کنید.

اهمیت برش پلی کربنات

برش پلی کربنات می‌تواند کار با فعالیت‌های مختلف مانند ساختن سقف، لوازم الکترونیکی و محصولات مصرفی را آسان‌تر کند:

  1. سقف سازی
    برش ورق های پلی کربنات به اندازه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و کاهش ضایعات هنگام نصب سقف شود. همچنین می‌شود پلی کربنات را به صورت زاویه دار برای سقف پاسیو یا گلخانه برش داد.
  2.  الکترونیکی
    ورق های برش خورده پلی کربنات دارای خاصیت عایق و مقاوم در برابر شعله هستند و برای استفاده در قطعات الکتریکی مانند بدنه لپ تاپ و تبلت، پوشش گوشی‌های هوشمند، عایق‌ها، کانکتورها و محفظه‌ها مناسب است. از برش لیزری می‌توان برای ساخت دقیق قطعات پیچیده استفاده کرد.
  3. محصولات مصرفی
    پلی کربنات در بسیاری از کالاهای مصرفی مانند بطری‌های آب و ظروف غذا استفاده می‌شود.

برش پلی کربنات با استفاده از کاتر

معمولاً برای برش ورق‌ های پلی کربنات نازک از کاتر استفاده می‌ شود. به این صورت که پس از بستن صفحه روی گیره، با استفاده از ماژیک یا خودکار خط برش روی سطح ورق ترسیم می‌ شود. سپس کاتر را روی خط ۱۰ یا ۱۲ تنظیم می‌ کنند. با فشار کم کاتر روی سطح ورق حرکت داده می‌ شود. به این ترتیب شیار روی سطح آن به وجود می‌ آید. تمام فرآیند برش با استفاده یک جا صورت نمی‌ گیرد. بلکه ورق برگردانده می‌ شود و شیار دیگر در قسمت پشت آن به وجود می‌ آید. به این ترتیب ورق خیلی راحت و تمیز برش داده می‌شود.

برش پلی کربنات با استفاده از کاتر

برش ورق پلی کربنات با استفاده از اره دیسکی

برای برش پلی کربنات به‌ صورت مستقیم می‌ توان از اره دیسکی نیز استفاده کرد. این روش معمولاً برای ورق‌ های ضخامت زیاد استفاده می‌ شود. داستان از این قرار است که محل برش ورق را بین دو میز تنظیم می‌ کنند. به این ترتیب با استفاده از اره دیسکی هر دو سمت ورق روی میز ها را نیز با استفاده از گیره مهار می‌ کنند. سپس با انتخاب تیغه مناسب برای اره دیسکی عملیات برشکاری را انجام می‌ دهند. نکته مهم این است که اره دیسکی یا گرد بر نیز تنها برای برشکاری روی خط مستقیم قابل استفاده است.

برش ورق پلی کربنات با استفاده از اره دیسکی

برای اطلاعات بیشتر درباره قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها می توانید مقاله قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها چگونه انجام می شود؟ مطالعه نمایید.

برش پلی کربنات با استفاده از اره چکشی

گاهی اوقات علاوه بر برش مستقیم، نیاز به برش دادن ورق به صورت شکل‌ های هندسی مختلف وجود دارد. مثلاً فرض کنید که قصد ایجاد یک برش دایره‌ ای روی ورق پلی کربنات را داریم. در این می‌ توان به‌راحتی از اره چکشی استفاده کرد. چرا که اساساً یکی از ویژگی‌ های اره چکشی یا عمود بر، امکان برش زاویه‌ دار است. این موضوع باعث می‌ شود که دست شما برای برشکاری به روش‌ های مختلف کاملاً باز باشد. ضمن اینکه اره‌ ها معمولاً دسته‌ های ضد لرزش دارند. به‌ همین دلیل در هنگام کار با آن‌ ها برش‌ کاری با دقت مناسب صورت می‌ گیرد.

برش پلی کربنات با استفاده از اره چکشی

برش ورق پلی کربنات با استفاده از لیزر

سریع‌ ترین و در عین حال دقیق‌ ترین روش برای برش پلی کربنات، استفاده از لیزر است. البته استفاده از این روش برای برش ورق‌ های پلی کربنات چندان مرسوم نیست؛ چرا که اولاً روش‌ های قبلی هزینه کمتری دارند و خیلی راحت‌ تر در دسترس عموم قرار دارند. معمولاً از برش کاری لیزر در کاربرد های حساس مانند صنایع نظامی، هوا فضا و … استفاده می‌ شود. برش با لیزر نیز امکان ایجاد طرح‌ های مختلف روی سطح ورق پلی کربنات را فراهم می‌ کند.

برش پلی کربنات با استفاده از دستگاه CNC

دستگاه‌ های CNC نوعی ماشین‌های کامپیتری هستند که برای عملیات‌ های مکانیکی گوناگون مانند برش کاری مورد استفاده قرار می‌ گیرند. می‌ توان به‌ راحتی با استفاده از نرم افزارهای خاص، طرح برش ورق پلی کربنات را آماده کرد. سپس در خروجی این نرم افزارها، فایل حاوی جی کد (G-Code) به دست می‌ آید که می‌ توان آن را در اختیار ماشین CNC قرار داد. به این ترتیب دستگاه نیز طرح مد نظر را به‌ صورت خودکار با ابزار های برش کاری مخصوص روی سطح ورق پلی کربنات ایجاد می‌ کند. با استفاده از دستگاه CNC دست شما برای برش کاری ورق پلی کربنات به شکل دلخواه کاملاً باز است.

برش پلی کربنات با استفاده از دستگاه CNC

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات می توانید مقاله نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات چگونه است؟ مطالعه نمایید.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی روش‌ های برش پلی کربنات پرداختیم. ضخامت ورق و نوع برشکاری دو عامل اساسی هستند که در انتخاب بین روش‌ های معرفی شده باید مد نظر قرار بگیرند. بر این اساس می‌ توان عملیات برش کاری را با کیفیت مناسب به انجام رساند. بار دیگر لازم است در پایان تاکید کنیم که تحت هیچ شرایطی نباید هنگام برشکاری اجازه تکان خوردن را به ورق دهید. ضمن اینکه میز کار مناسب انتخاب کنید تا باعث ایجاد خط و خش روی سطح ورق نشود.

سوالات متداول برش پلی کربنات

  1. بهترین وسیله برای برش پلی کربنات چیست؟
    ورق‌های پلی کربنات را می‌توان با اره دایره‌ای یا اره مویی برش داد. اره مدور بهترین ابزار برای برش طول‌های پلی کربنات بزرگتر است. به لطف خواص این ماده، پلی کربنات در اطراف برش ترک نمی‌خورد و خرد نمی‌شود.
  2. چرا پلی کربنات مهم و کاربردی است؟
    این محصول نشکن است و برای کاربردهایی که ایمنی و دوام بسیار مهم به‌حساب می‌آیند، مانند شیشه‌های ضد گلوله، عینک‌های ایمنی و لنزهای چراغ‌های جلوی خودرو، ایده‌آل است.
  3. چه چیزی پلی کربنات را ضعیف می‌کند؟
    موادی مانند: اتیلن کلرید، کلروفرم، تتراکلرواتان، m-cresol و پیریدین می‌توانند تا حد زیادی بر پلی کربنات اثر بگذارند و در بسیاری از موارد تا حدی آن را حل کنند.
جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط