آبرو, آبرو سوله
آبرو سوله

ساخت سوله برای فعالیت‌های صنعتی، کارگاهی و ورزشی رایج است. همان طور که می‌دانید سوله‌ها معمولا به صورت یک طبقه طراحی و احداث می‌شوند. اگر دقت کرده باشید معمولا سقف سوله‌ها را به صورت شیبدار طراحی می‌کنند. این سبک طراحی کمک می‌کند تا از تجمع آب باران و برف روی سقف سوله‌ها جلوگیری به عمل آید. سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید، آن است که چگونه می‌توان جریان آب روی سقف سوله‌ها را در شرایطی ایمن به سمت زمین هدایت کرد؟ اینجاست که پای آبرو سوله به میان می‌آید. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع آبروهای مورد استفاده در سوله‌ها بپردازیم.

آبرو سوله چیست؟

فرقی نمی‌کند که سوله در یک منطقه گرم و خشک قرار دارد یا به فکر احداث آن در مکانی با آب‌وهوای مرطوب هستید که در روزهای زیادی از سال شاهد بارش باران است. استانداردهای ساخت‌وساز سوله در نظر گرفتن آبرو برای جمع‌آوری آب باران و برف از سقف سازه‌ها را الزامی کرده‌اند. البته سایز و نوع طراحی آبرو سوله با توجه به میزان بارندگی قطعات متفاوت خواهد بود.

همان طور که اشاره کردیم سقف سوله‌ها معمولا به صورت شیبدار طراحی می‌شود. بنابراین می‌توان اطمینان حاصل کرد که شاهد باقی ماندن آب ناشی از باران و برف روی سقف سوله نخواهید بود. اما لازم است که حتما فکری برای هدایت جریان آب از سقف تا سطح زمین کنید. معمولا در لبه پایینی هر دو سمت سقف شیبدار ساختمان سوله‌ها، از آبرو استفاده می‌شود. آبرو از یک بخش افقی تشکیل می‌شود که سراسر لبه سقف شیبدار را می‌پوشاند. آب از سقف سوله ابتدا وارد بخش افقی آبرو می‌شود.

بخش افقی آبرو با شیب عمودی کمی طراحی می‌شود. به این ترتیب آب در آن جمع نمی‌شود. آبرو از یک بخش عمودی تشکیل می‌شود که برای هدایت آب جمع شده به سطح زمین استفاده می‌شود. به این ترتیب آبرو سوله می‌تواند جریان آب را بالاترین نقظه سازه، به‌راحتی به سطح زمین هدایت کند.

انواع آبرو سوله

انواع آبرو سوله را می‌توان با شکل‌های مختلفی طراحی کرد. به عبارت دیگر محدودیت چندانی برای ساخت آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید آبرو با سطح مقطع مدنظر را به فروشنده سفارش دهید. اما سه مدل رایج از آبرو وجود دارد که معمولا در بازار به میزان بیشتری در دسترس هستند. این مدل‌ها عبارت‌اند از:

  • آبرو سوله K شکل
  • آبرو سوله نیمه گرد
  • آبرو جعبه‌ای

هر یک از آبروهای فوق، ویژگی‌های خاصی دارند. در ساخت سوله‌ها معمولا از آبرو نیمه گرد استفاده می‌شود. چرا که قیمت کمتری دارد و آب را با حجم بیشتری و سریع‌تر از سقف سوله به سمت پایین ساختمان هدایت می‌کنند.

قیمت آبرو سوله

قیمت آبرو سوله به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس ورق آبرو
  • نوع طراحی آبرو
  • نوع پوشش دهی ورق آبرو (یک طرفه یا دو طرفه بودن)
  • ابعاد آبرو سوله
  • ضخامت آبرو
مراحل ساخت آبرو سوله

با توجه به نوع کاربرد آبرو، لازم است که از متریال مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدن در تولید این محصول استفاده کرد. عمده آبروهای موجود در بازار از جنس فولاد گالوانیزه طراحی می‌شوند. فولاد فلزی مقاوم در برابر رطوبت است. با اضافه کردن پوشش روی به آن مقاومت در برابر خوردگی فولاد را به مراتب افزایش می‌دهند. البته در برخی از آبروها، پوشش روی تنها روی یک طرف ورق اعمال می‌شود؛ اما در برخی دیگر پوشش روی در هر دو طرف ورق صورت می‌گیرد. بدیهی است که ورق‌های با پوشش دوطرفه، قیمت بالاتری دارند. اگر حجم بارندگی در محیط بالاست، باید حتما به سراغ آبروهای با سایز و ضخامت بالا بروید. به این ترتیب می‌توان خیلی راحت‌تر حجم بالای آب جمع شده روی سقف را به سمت زمین هدایت کرد.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط