1. خانه
  2. مقالات
  3. پلی کربنات
  4. قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها چگونه انجام می شود؟

قیمت گذاری پلی کربنات‌ ها چگونه انجام می شود؟

پلی کربنات
قیمت گذاری پلی کربنات‌

ورق پلی کربنات در کاربرد های مختلف به‌ ویژه در صنعت ساخت و ساز مانند سقف‌ های کاذب، پارتیشن‌ بندی، ایستگاه‌ های اتوبوس، سقف استادیوم‌ ها، سالن‌ ها و استخر‌ ها، نورگیر و … مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یکی از سوالات مهمی که افراد معمولاً در خرید ورق پلی کربنات مطرح می‌ کنند، نحوه قیمت گذاری این محصولات است. آیا این ورق‌ ها به‌ صورت کیلویی در بازار عرضه می‌ شوند؟ یا فاکتور های دیگری برای قیمت گذاری پلی کربنات مد نظر قرار می‌ گیرند. این سوال مهمی است که تصمیم گرفتیم در قالب یک مقاله به آن پاسخ دهیم. دعوت می‌ کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

عوامل تعیین کننده در قیمت گذاری پلی کربنات

معمولاً قیمت گذاری پلی کربنات در بازار ایران به‌ صورت کیلویی صورت می‌ گیرد. البته برای تعیین قیمت هر کیلو از این ورق‌ ها عوامل مختلفی تعیین کننده هستند. ۵ عامل اساسی را برای این منظور می‌ توان بر شمرد که در اینجا به‌ صورت مختصر هر یک از آن‌ ها را بررسی می‌ کنیم.

۱. ابعاد ورق پلی کربنات

اولین موضوعی که در قیمت گذاری پلی کربنات باید مد نظر قرار دهید، ابعاد و اندازه ورق‌ هاست. معمولاً طول و عرض استاندارد از سوی تولید کنندگان برای ساخت این ورق‌ ها در نظر گرفته می‌ شود. ابعاد ۲۱۰ در ۶۰۰ سانتی متر و ۲۰۵ در ۳۰۵ سانتی متر طول و عرض استاندارد مورد استفاده در تولید انواع ورق پلی کربنات است. معمولاً سازنده‌ ها عرض ورق‌ ها را ثابت در نظر می‌ گیرند؛ اما امکان تغییر طول آن‌ ها به سفارش مشتری وجود دارد. دقت داشته باشید که در صورت سفارش ورق با ابعاد اختصاصی، باید هزینه بیشتری نیز برای خرید پلی کربنات بپردازید.

عوامل تعیین کننده در قیمت گذاری پلی کربنات

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات می توانید مقاله نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات چگونه است؟ مطالعه نمایید.

۲. ضخامت ورق پلی کربنات

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت ورق پلی کربنات، ضخامت این محصول است. ویژگی مهم پلی کربنات چگالی کم آن در مقایسه با شیشه است. این موضوع باعث می‌ شود که دست سازنده در تولید این ورق با ضخامت‌ های مختلف باز باشد. به‌ همین دلیل ورق پلی کربنات با ضخامت‌ های گوناگون بین ۱ تا ۱۸ میلی متر معمولاً در بازار عرضه می‌ شود. طبیعی است که هر چه ضخامت این ورق بیشتر شود، قیمت تمام شده آن نیز بالاتر می‌ رود. دقت داشته باشید که افزایش ضخامت عملیات برش‌ کاری این ورق‌ ها را تا دشوار تر می‌ کند. بنابراین پیشنهاد می‌ کنیم که بی‌ دلیل به‌ سراغ ورق‌ های ضخیم نروید.

۳. نوع ورق پلی کربنات

مهم‌ ترین عامل در قیمت گذاری پلی کربنات، نوع ورق است. ورق‌ های فلت یا تخت که به‌ صورت تک لایه عرضه می‌ شوند، ارزان‌ ترین مدل ورق‌ های پلی کربنات هستند. در مقابل ورق‌ های دو یا چند لایه قرار دارند. هر چه تعداد لایه‌ های این ورق افزایش پیدا می‌ کند، قیمت آن نیز بالاتر می‌ رود.

بافت داخلی ورق‌ های چند لایه نیز موضوع مهم دیگری است که در این قیمت تمام شده آن‌ ها تاثیر دارد. به‌ عنوان مثال می‌ توان به ورق لانه زنبوری اشاره کرد که پلی کربنات سه جداره هستند. شکل‌ دهی ورق‌ های پلی کربنات نیز در قیمت آن‌ ها موثر است. بر این اساس ورق‌ های موج‌ دار یا سینوسی در مقایسه با ورق‌ های صاف و همچنین ذوزنقه‌ ای قیمت بالاتری دارند.

۴. رنگ ورق پلی کربنات

یکی دیگر از موضوعاتی که در قیمت ورق پلی کربنات تاثیر دارد، میزان شفافیت آن‌ است. هرچه شفافیت ورق بالاتر باشد، نشان دهنده آن است خلوص مواد اولیه به‌کار رفته در تولید آن بیشتر است. ضمن اینکه درصد نوری که از آن عبور می‌ کند نیز بالاتر می‌ رود. به‌ همین دلیل ورق‌ های شفاف در مقایسه با مات و کدر قیمت بالاتری دارند. در کنار آن باید به موضوع رنگ ورق‌ها نیز اشاره کنیم. ورق‌ های رنگی در مقایسه با بی‌ رنگ معمولا گران‌ تر هستند.

مقایسه ورق های پلی کربنات شفاف و مات و کدر

۵. برند سازنده ورق پلی کربنات

خوشبختانه ورق پلی کربنات در ایران تولید می‌ شود. برخلاف برخی از محصولات کیفیت ورق‌ های پلی کربنات تولید داخل در مقایسه با نمونه‌ های مشابه خارجی خیلی خوب است. چند تولید کننده داخلی در این زمینه فعال هستند. نمونه‌ های تولید داخل در مقایسه با ورق‌ های خارجی قیمت ارزان‌ تری نیز دارند. البته قیمت گذاری پلی کربنات توسط هر برند به‌ شکل متفاوتی صورت می‌ گیرد. کارخانه‌ های مختلف بر اساس استاندارد تولید، دستگاه‌ ها و همچنین میزان اعتبار خود در جایگاه قیمت نهایی محصولاتشان را اعلام می‌ کنند.

کلام پایانی

در این مطلب نحوه قیمت گذاری پلی کربنات را بررسی کردیم. همان طور که مشاهده کردید ابعاد و اندازه، رنگ، نوع طراحی، برند سازنده و ضخامت مهم‌ ترین عوامل تعیین کننده قیمت ورق‌ های پلی کربنات هستند. قبل از خرید این ورق‌ ها پیشنهاد می‌ کنیم که حتماً با انجام محاسبات فنی و همچنین در نظر گرفتن خصوصیات انواع ورق‌ های پلی کربنات گزینه مناسب را انتخاب کنید. ضمن اینکه بهتر است خرید خود را به‌ صورت عمده انجام دهید تا هزینه تمام شده برای شما مقرون‌ به‌ صرفه شود. بد نیست که مقداری بیش از نیاز واقعی در پروژه، ورق پلی کربنات تهیه کنید. این موضوع باعث می‌ شود تا مشکلات مربوط به آسیب دیدن ورق‌ ها حین جا به‌ جایی، برش‌ کاری و نصب نیز وقفه‌ ای در کار ایجاد نکند.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط