1. خانه
  2. مقالات
  3. فلاشینگ
  4. هرآنچه درباره فلاشینگ دیواری باید بدانید!

هرآنچه درباره فلاشینگ دیواری باید بدانید!

آیا تابحال فلاشینگ دیواری به گوشتان خورده؟ از آن چه میدانید؟

فلاشینگ دیواری چیست؟

فلاشینگ دیواری برای انتقال آب باران بر روی دیوار نصب شده که از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

فلاشینگ دیواری را در پایین تمام دیوارهای خارجی نصب کنید و آن را به درستی با سایر جزئیات مدیریت آب دیوار ادغام نموده تا آب را به سمت پایین و خارج از دیوار هدایت کنید.

برای هدایت آب به بیرون از دیوار، فلاش را در زیر لبه پایینی روکش خانه نصب کنید.

ابعاد و ضخامت فلاشینگ دیواری

فلاشینگ دیواری در قسمت‌هایی که دیوار با پنجره‌ها و نقاط تکیه گاه سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول مانع از نفوذ آب به لبه بالایی پنجره یا درب می‌شود.
فلاشینگ دیواری در رنگ‌های گالوانیزه، مشکی، زغالی، قهوه‌ای/کاکائویی، قهوه‌ای تجاری، سفید و خاکستری در بازار موجود است.

۱. ابعاد فلاشینگ دیواری یو

۵*۴*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری ضخامت ۴ سانت
۵*۵*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری ضخامت ۵ سانت
۵*۶*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری ضخامت ۶ سانت
۸*۸*۸ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل سقفی ضخامت ۴ و ۵ سانت

۲. ابعاد فلاشینگ دیواری سه پله

۵*۴*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری و سقفی ضخامت ۴ سانت
۵*۵*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری و سقفی ضخامت ۵ سانت
۵*۶*۵ قابل استفاده برای حاشیه ساندویچ پانل دیواری و سقفی ضخامت ۶ سانت

۳. ابعاد فلاشینگ دیواری نبشی

ابعاد این نمونه با باله های ۱۰*۱۰ برای فلاشینگ بیرون رنگی و ۵*۵ برای فلاشینگ داخل رنگی در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمونه تنها فلاشینگ دیواری است که قابل سفارش در اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوت است.

انواع فلاشینگ دیواری از نظر اجرایی

  • فلاشینگ روی دیوار
  •  فلاشینگ مدل یو (U)
  • فلاشینگ مدل نبشی
  • فلاشینگ مدل سه پله (Z)
  • فلاشینگ مدل تاج

مزایای فلاشینگ دیواری

فلاشینگ دیواری مزایای گوناگونی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم: 

  1. فلاشینگ دیواری قادر است شکاف بین دو قطعه که به یکدیگر متصل شده‌اند را پوشش دهد. به این ترتیب، درز و شکاف بین قطعات متصل شده به راحتی مشاهده نخواهد شد.
  2. فلاشینگ دیواری باعث زیبایی نما و ساختمان می‌شود.
  3. از فلاشینگ دیواری می‌توان برای جلوگیری از ورود آب و هوا و گرد و غبار استفاده کرد. در نتیجه، احتمال ورود عوامل خارجی از طریق سقف یا سایر شکاف‌های موجود در دیوار کاهش می‌یابد.
  4. فلاشینگ دیواری نه تنها برای بخش داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه می‌تواند برای بخش بیرونی نیز ساختمان استفاده شود. به همین دلیل، هنگام وزش باد شدید به عنوان یک محافظ در برابر آسیب دیدن و کنده شدن دیوار عمل می‌کند.

اهمیت اجرای فلاشینگ دیواری

معایب فلاشینگ دیواری

به طور کلی، فلاشینگ دیواری با معایب چندانی همراه نیست و یک انتخاب مناسب برای ساختمان سازی است. با این حال، نصب فلاشینگ دیواری کار چندان ساده‌ای نیست. برای نصب فلاشینگ دیواری باید از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است فلاشینگ دیواری به خوبی در موقعیت اصلی خود قرار نگیرد و سریع جدا شود.

 در برخی از مواقع، ممکن است فلاشینگ دیواری مقاومت و کیفیت بالایی نداشته باشد و باعث نفوذ آب باران به داخل ساختمان شود. همچنین برخی از انواع فلاشینگ به راحتی آسیب می‌بینند و دچار خوردگی می‌شوند. بنابراین، هنگام خرید فلاشینگ دیواری باید دقت بسیار زیادی داشته باشید.

هزینه فلاشینگ دیواری و عوامل موثر در قیمت آن

هزینه فلاشینگ دیواری شامل هزینه ورق و هزینه نصب فلاشینگ است. در ابتدا باید ابعاد و اندازه مورد نظر خود را تعیین کنید و سپس برای اطلاع از هزینه ها میتوانید با شماره ۲-۲۲۲۵۸۷۹۱-۰۲۱  تماس گرفته و با کارشناسان شرکت برج پوشش آپادانا مشورت نمایید. در ادامه چند عامل موثر بر هزینه فلاشینگ دیواری را برای شما بیان می‌کنیم.

  • نوع ورق

یکی از عوامل موثر بر قیمت فلاشینگ دیواری، نوع ورق است. ساختمان‌های مختلف می‌توانند از انواع مختلفی ورق فلاشینگ دیواری استفاده کنند. برخی از انواع ورق فلاشینگ، هزینه خرید بیشتری دارند. ورق فلاشینگ دیواری شامل ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق سیاه یا آلومینیومی است. معمولاً قیمت ورق سیاه نسبت به باقی انواع ورق فلاشینگ دیواری کمتر است. در شرایط آب و هوایی خاص مثل مناطق بارانی یا مناطقی که به صورت روزانه تحت وزش باد شدید قرار دارند، باید از ورق با کیفیت‌تری استفاده شود.

  • وزن ورق

وزن ورق نیز از عوامل موثر بر هزینه فلاشینگ دیواری است. هر چقدر وزن ورق بیشتر باشد، بدیهی است که باید هزینه بالاتری پرداخت کرد. گاهی اوقات افزایش ضخامت ورق باعث افزایش وزن فلاشینگ دیواری می‌شود. با افزایش ضخامت و وزن ورق فلاشینگ، مقاومت آن در برابر آسیب‌های محیطی یا باران شدید بیشتر خواهد بود.

روکش گچبری

فلاشینگ خودچسب را در پشت اسکرید، یک نوار فلزی سوراخ دار در پایه دیوارهای بیرونی، در ارتفاع بالاتر از درجه مشخص شده نصب کنید. مانع مقاوم در برابر آب را برای همپوشانی با لبه بالایی روکش آب نصب نمایید.

نمای نزدیک از فلاشینگ دیواری

روکش آجری

فلاشینگ فلزی یا انعطاف پذیر دیواری را نصب کنید که از پشت لبه پایینی مانع مقاوم در برابر آب و هوا شروع می شود و به سمت پایین و بیرون در سراسر طاقچه ادامه یافته و سپس آویزان می‌شود. در دیوارهای آجری در پایه دیوارها، بالای همه لنگه‌های پنجره و در و بالای زوایا، نصب قفسه را در نظر بگیرید.

فلاشینگ را در لبه پایینی دیوار نصب کنید و با مانع مقاوم در برابر آب و هوا همپوشانی کنید.

در قسمت پایینی تمام دیوارهای آجری سوراخ‌های مخصوص نصب کنید.

فلاشینگ در پایین دیوارهای خارجی باید در یک صفحه زهکشی پیوسته روی دیوار خارجی ادغام شود. هدف ایجاد یک سیستم دیواری است که بتواند آبی را مدیریت کند که به طور اجتناب ناپذیری پشت هر سیستم روکشی قرار می‌گیرد.

اصول سیستم دیواری با مدیریت آب

نشت آب از طریق مجموعه‌های روکش بیرونی یکی از دلایل رایج نقص ساختمانی است.

آسیب به دیوار ناشی از نشتی به دلیل فلاشینگ نامناسب.

تماس متداول، این آسیب ناشی از نشتی در پایه روکش دیوار است.

به طور معمول، این نشتی‌های دیوار به دلیل فلاشینگ‌های از دست رفته یا فلاشینگ ضعیف اجرا شده در موارد زیر ایجاد می‌شود:

تقاطع‌های سقف به دیوار

نفوذها

پنجره‌ها و درها

انتقال بین روکش‌های مختلف، زمانی که بیش از یک روکش در قسمت پایین دیوارهای خارجی استفاده می‌شود که در آن سیستم‌های روکش فلزی با فونداسیون ارتباط دارند.

کلید از بین بردن نشت‌های پرهزینه فراتر از اعمال یک تکه فلاشینگ است. شما باید یک مجموعه دیواری کاربردی ایجاد کنید که:

آب را از غلاف، قاب و تقاطع کف تا فونداسیون منحرف می‌کند.

آب را تا حد امکان سریع و آزادانه تخلیه می‌کند تا از به دام افتادن و جذب آب توسط اجزای ساختمان جلوگیری کند.

مصالح ساختمانی را انتخاب کنید که اجازه می‌دهد دیوار هنگام خیس شدن خشک شود و از مصالحی که توانایی حفظ رطوبت را دارند اجتناب کنید.

انواع فلاشینگ دیواری

انواع فلاشینگ دیواری

فلاشینگ دیواری در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف وارد بازار می‌شود. در نتیجه می‌توان با توجه به نوع ساختمان یکی از انواع فلاشینگ دیواری را انتخاب کرد. در ادامه انواع فلاشینگ دیواری را برای شما معرفی می‌کنیم.

  • فلاشینگ نبشی

از فلاشینگ نبشی می‌توان برای نمای داخلی و نمای خارجی استفاده کرد. زمانی که لازم باشد شکاف بین دو دیوار پوشش داده شود، از فلاشینگ نبشی استفاده خواهد شد. قسمت داخلی و خارجی فلاشینگ نبشی معمولاً رنگی است. بخشی که برای نمای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید ظاهر بهتری داشته باشد و در اکثر موارد باید رنگی باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد فلاشینگ نبشی، در محل اتصال سقف به دیوار است. برای پوشش دادن شکاف‌ها و افزایش نمای ساختمان، می‌توان از فلش نبشی استفاده کرد. این کار باعث می‌شود دورتادور ساختمان عایق شده و از ورود ذرات خارجی جلوگیری شود. 

  • فلاشینگ یو شکل

یکی دیگر از انواع فلاشینگ دیواری، فلاشینگ یو شکل نام دارد. این فلاشینگ از جنس فلز است و تمامی قسمت‌های پنل سقفی را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، گاهی اوقات لازم است متراژ دیوار افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، هنگام بازسازی ساختمان‌های قدیمی می‌توان برای افزایش ارتفاع دیوار از فلاشینگ یو شکل استفاده کرد. این فلاشینگ نه تنها ظاهر بسیار جذابی دارد و باعث بهبود نمای ساختمان می‌شود، بلکه مقاومت بسیار زیادی نیز دارد. تمامی زاویه‌های فلاشینگ دیواری حدود ۹۰ درجه خم شده‌اند. این فلاشینگ نیز ممکن است به صورت رنگی به بازار عرضه شود.

  • فلاشینگ ۳ پله

برای اینکه نور خورشید مستقیما با عایق میانی دیوار برخورد نکند، از فلاشینگ سه پله استفاده می‌شود. این فلاشینگ به دلیل ظاهر خود به فلاشینگ سه پله معروف است. زیرا شبیه حرف z است و می‌توان از آن برای پوشش دادن بخش جلوی ساندویچ پنل سقفی استفاده کرد. علاوه بر این، فلاشینگ سه پله با حفاظت از لایه میانی مانع از ورود حشرات یا ذرات خارجی می‌شود. زوایای فلاشینگ سه پله نیز به صورت ۹۰ درجه خم کاری شده‌اند.

فلاشینگ دیواری

نحوه نصب فلاشینگ دیواری

همانطور که گفته شد، نصب فلاشینگ دیواری کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل باید از افراد حرفه‌ای و مجموعه‌های معتبر برای نصب فلاشینگ کمک گرفته شود. نصب فلاشینگ دیواری در چند مرحله بسیار کوتاه انجام می‌شود. در مرحله اول، ابتدا باید از سیمان برای صاف کردن سطح یا پوشش دیوار و سقف استفاده کرد.

 به این مرحله زیرسازی گفته می‌شود. به این ترتیب، فلاشینگ دیواری راحت‌تر روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیمان برای نصب فلاشینگ دیواری این است که می‌توان در هر نقطه از سطح دیوار یا سقف، زوایای قرار گرفتن فلاشینگ را تغییر داد. به عنوان مثال، اگر مقدار بیشتری سیمان در گوشه‌ سقف مورد استفاده قرار بگیرد، بدیهی است که شیب به سمت مرکز سقف خواهد بود. 

فلاشینگ دیواری نباید با آبنما تماس داشته باشد. به همین دلیل در مرحله دوم حدود چند سانتی متر از سطح دیوار فاصله گرفته می‌شود. 

مرحله آخر برای نصب فلاشینگ دیواری، محکم کردن اتصالات و آب بندی است. این مرحله باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. زیرا اگر قطعات فلاشینگ دیواری به صورت محکم به یکدیگر متصل نباشد، ممکن است آب باران و گرد و غبار وارد ساختمان شود و به دیوار نفوذ کند.

زهکشی پیوسته

مجموعه‌های دیواری قابل تخلیه، یک مانع مقاوم در برابر آب و هوا بوده و فلاشینگ را برای تخلیه مناسب آب از اجزای ساختمان یکپارچه می‌کنند. مواد خاص و روش‌های نصب به روکش استفاده شده در ساختمان بستگی دارد. روکش و فلاشینگ باید به درستی ادغام شوند تا یک صفحه زهکشی مداوم ایجاد شود.

بندکشی مناسب مواد زهکشی

لایه‌های صفحه زهکشی از پایین به بالا در لایه‌های همپوشانی نصب می‌شوند که شرایط مناسبی را فراهم می‌کنند، بنابراین آب به پایین و دور از ساختمان تخلیه می‌شود.

فضای بزرگتر می‌تواند زهکشی سریعتر و بدون مانع ایجاد کند.

این فضا یک شکاف مویرگی ایجاد می‌کند تا از نفوذ آب به مصالح ساختمانی جلوگیری کند.

این فضا امکان حرکت هوای اضافی را برای تسهیل خشک شدن فراهم می‌کند.

این فضا می‌تواند فشار را تعدیل کند و به کاهش اختلاف فشار کمک کرده که می‌تواند به کشیدن آب به دهانه‌های روکش نیز کمک کند.

کمک می‌کند تا بخار آب از روکش فلزی به داخل مجموعه دیوار رانده نشود.

فضای هوا بسته به جنس روکش متفاوت است. هواکشی دیوار پشت روکش‌های آجری و سنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تحت شرایط مناسب، انرژی خورشید می‌تواند بخار را با نیروی بالا از میان آجر مرطوب عبور دهد. یک شکاف تهویه پشت آجر به دفع این بخار قبل از تزریق در حفره دیوار قاب کمک می‌کند. شکاف باید ۱ اینچ یا بیشتر پشت روکش آجری یا سنگی، ۳/۴ اینچ پشت گچبری، و ۱/۱۶ اینچ پشت سایدینگ پشتی قرار داشته باشد.

اجرای فلاشینگ دیواری

نگهداری فلاشینگ دیواری

نگهداری از فلاشینگ دیواری اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین در ادامه برخی از نکات برای افزایش طول عمر فلاشینگ دیواری را بیان می‌کنیم.

۱.فلاشینگ دیواری اهمیت بسیار زیادی برای محافظت از ساختمان دارد. در نتیجه بهتر است زمانی که سقف خود را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌دهید، وضعیت فلاشینگ دیواری را نیز هر ۶ ماه یکبار چک کنید. برای انجام این کار می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید تا به طور کامل تجهیزات فلاشینگ دیواری را مورد بررسی قرار دهند. 

۲.برخورد مداوم با آب باران و تغییرات آب و هوایی ممکن است باعث زنگ زدگی فلاشینگ و خوردگی فلاشینگ دیواری شود. در صورتی که فلاشینگ دیواری آسیب دیده است، آن را با یک  فلاشینگ دیواری جدید عوض کنید. برخی از افراد تصور می‌کنند همزمان با تعویض سقف باید فلاشینگ دیواری را نیز عوض کرد. در حالیکه فلاشینگ دیواری هیچ ارتباطی با تعویض سقف ندارد و می‌تواند به صورت جداگانه تعویض شود. 

۳.برای اینکه تمامی قسمت‌های ساختمان در برابر نفوذ آب مقاوم باشد، بهتر است فلاشینگ را در مکان‌های مختلف نصب کنید. به عنوان مثال، می‌توان از فلاشینگ دیواری برای نصب در دودکش یا دیوارهای دورتادور ساختمان استفاده کرد.

شرکت برج پوشش آپادانا مجموعه ای فعال در زمینه مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری و سردخانه ای می باشد که با بهره مندی از مهندسین، مشاوران، طراحان و با پشتوانه نیروهای فنی و متخصص شروع به کار نموده است.

سؤالات متداول
• مواد تشکیل دهنده فلاشینگ دیواری کدامند؟
مواد متداول برای تولید فلاشینگ دیواری عبارتند از فلزات مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد ضد زنگ، مس و آلومینیوم، همراه با مواد مصنوعی بادوام، مانند PVC و آسفالت لاستیکی هستند.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط