پلی کربنات
تفاوت پلی کربنات با اکریلیک

تنوع مواد پلیمری موجود در بازار بسیار بالاست. تفاوت قیمت بین آن‌ ها نیز بعضاً زیاد است. به‌ همین دلیل برای تصمیم‌ گیری درباره انتخاب هر یک از ورق‌ های پلیمری به‌ ویژه در پروژه‌ های بزرگ باید جوانب مختلف را در نظر بگیرید. به‌ عنوان مثال می‌ توان به پلی کربنات و اکریلیک اشاره کرد که هر دو از ورق‌ های پلیمری شفاف موجود در بازار هستند. هر دوی این ورق‌ ها چیزی کمتر از نصف شیشه معمولی وزن دارند و در مقایسه با شیشه، مقاومت آن‌ ها به‌ مراتب بالاتر است. در عین حال تفاوت‌ های جدی نیز در خصوصیات مکانیکی و شیمیایی این دو ماده وجود دارند که آن‌ ها را برای کاربرد های خاصی در صنعت قابل استفاده می‌ کنند. در این مطلب قصد داریم به‌ بررسی تفاوت پلی کربنات و اکریلیک از جنبه‌ های گوناگون بپردازیم. دعوت می‌ کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات یک ماده پلیمری ترموپلاستیک است که از نظر ساختار در ردیف مواد آمورف قرار می‌ گیرد. به‌ زبان ساده ساختار این ماده به‌ هیچ عنوان مانند مواد کریستالی، منظم نیست و زنجیره‌ های مولکولی در آن به‌ صورت کاملاً تصادفی جهت‌ گیری می‌ کنند. سطح جذب فوتوژن در پلی کربنات پایین است و به‌ همین دلیل شفافیت بالایی دارد. در نتیجه می‌ تواند نور را به‌ میزان قابل توجهی از خود عبور دهد. از نظر میزان شفافیت، پلی کربنات را می‌ توان در کنار مواد دیگری مانند سیلیکات دسته‌ بندی کرد.

دلیل استقبال بیشتر از پلی کربنات در مقایسه با شیشه، مقاومت حدود ۲۵۰ برابر بیشتر آن در مقابل ضربه نسبت به شیشه معمولی است. به‌ همین دلیل ضمن فراهم کردن امنیت بالاتر، به‌ راحتی می‌ توان از آن در شرایط جوی مختلف استفاده کرد. در عین حال پلی کربنات در برابر خط و خراش خیلی آسیب‌ پذیر است.

انعطاف‌ پذیری بالا باعث شده تا پلی کربنات قابلیت شکل‌ پذیری زیادی داشته باشد و به‌ همین دلیل خیلی راحت می‌توان عملیات مکانیکی مختلف را روی آن اجرا کرد. این موضوع باعث می‌ شود که سرعت تولید ورق پلی کربنات در مقایسه با شیشه نیز به‌ مراتب افزایش پیدا کند. معمولاً از روش قالب‌ گیری تزریقی برای ساخت ورق پلی کربنات در ضخامت‌ های مختلف استفاده می‌ شود.

پلی کربنات چیست؟

اکریلیک چیست؟

اکریلیک در اصلاح علمی به‌صورت پلی متیل متاکریلات (polymethyl methacrylate) با نماد اختصاری PMMA شناخته می‌ شود. اکریلیک را به‌ شکل‌ های گوناگونی مانند چسب، رنگ، الیاف و ورق‌ های پلیمری تولید و روانه بازار می‌ کنند. به‌ همین دلیل از مواد پلیمری پر کاربرد در صنعت به‌ شمار می‌ رود. این محصول را در بازار با نام‌ های تجاری پلکسی گلس، پرسپکس و لوسیت نیز عرضه می‌ کنند.

اکریلیک نیز مانند پلی کربنات یک ماده پلیمری ترموپلاستیک و آمورف است. نکته مهم این است که در مقایسه با پلی کربنات شفافیت بیشتری دارد و به‌ همین دلیل میزان نور بیشتری را از خود عبور می‌ دهد. در مقایسه با شیشه مقاومت اکریلیک مقابل ضربه حدود ۱۷ برابر بیشتر است و از این حیث نسبت به پلی کربنات عملکرد ضعیف‌ تری را از خود نشان می‌ دهد. اما به‌ دلیل قیمت کمتر آن نسبت به پلی کربنات، معمولاً وقتی مقاومت در برابر ضربه فاکتور کلیدی در انتخاب مصالح نیست، می‌ توان به‌ سراغ اکریلیک رفت.

اکریلیک چیست؟

تفاوت پلی کربنات و اکریلیک در خصوصیات فیزیکی

تا اینجا معرفی مقدماتی از پلی کربنات و اکریلیک ارائه کردیم. در این قسمت لازم است که به‌ بررسی تفاوتی پلی کربنات و اکریلیک از نظر خصوصیات فیزیک بپردازیم. در همین راستا دعوت می‌ کنیم که به جدول زیر توجه کنید.

خصوصیات فیزیکی پلی کربنات اکریلیک
حداکثر تنش کششی (مگاپاسکال) ۲۸-۷۵ ۶۵-۸۳
حداکثر تحمل حرارت (سلسیوس) ۱۲۷-۱۴۷ ۱۱۰-۱۱۵
میزان جذب آب ۰.۰۳-۰.۳ ۰.۱۳-۰.۸
سختی سطحی (راکول) ۷۰-۷۵ ۹۴-۱۰۵
مقاومت در برابر اشعه ماورابنفش خوب (در طول زمان آسیب می‌بیند) عالی
تغییر طول (درصد) ۱۰-۱۳۸ ۳-۶.۴
شفافیت (درصد) ۴۷-۹۲ ۵۰-۹۳
مقاومت شیمیایی مقاومت مناسب در برابر اسید‌ها، نمک، گریس، روغن‌ های عالی / آسیب پذیر در برابر متیل الکل، استون، هیدروکربن‌ها، مواد قلیایی / قابل تمیز کردن با آمونیاک آسیب پذیر در برابر نمک، اسیدها، مواد قلیایی، اتانول و الکل / قابل تمیز کردن با آب صابون یا پاک کننده اکریلیک
مقاومت در برابر ضربه ۲۵۰ برابر شیشه ۱۷ برابر شیشه
انعطاف‌پذیری عالی معمولی
مقاومت در برابر خط و خراش ضعیف خوب

تفاوت پلی کربنات و اکریلیک از نظر کاربرد

پلی کربنات و اکریلیک پلیمر‌ های شفاف و ترموپلاستیک هستند که به‌ صورت ورق، فیلم یا لوله در بازار عرضه می‌ شوند. همان طور که اشاره کردیم، وزن هر دو آن‌ ها کمتر از نصف شیشه است. ضمن اینکه به‌ دلیل چقرمگی و استحکام کششی بالاتر در مقایشه با شیشه، کاملاً جایگزین مناسبی برای آن به‌شمار می‌ روند. تفاوت پلی کربنات و اکریلیک را در کاربرد های آن‌ها نیز به‌ وضوح می‌توان مشاهده کرد. 

کاربردهای پلی کربنات

  • پانل پنجره
  • نورگیر سقف
  • موانع ایمنی
  • محفظه‌ های اتوبوس و قطار
  • عینک ایمنی، لنز میکروسکوپ و تلسکوپ
  • جعبه‌ تجهیزات الکترونیکی مانند جعبه فیوز و تابلو برق صنعتی
  • جایگزین شیشه ضد گلوله و ضربه

کاربردهای اکریلیک

  • پانل‌های پنجره
  • موانع ضد ضربه
  • پایه‌ های نمایشگر و استند
  • پارتیشن بندی فضای ساختمان‌ها
  • قاب تلفن همراه و سایر قطعات الکترونیکی
تفاوت پلی کربنات و اکریلیک: کاربردها

برای آشنایی با نحوه تولید پلی کربنات ها مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در قیمت:

یکی از بزرگترین تفاوت های اکریلیک و پلی کربنات هزینه آن است. ورق‌های پلی کربنات به طور متوسط حدود ۳۵ درصد بیشتر از اکریلیک قیمت دارند. در نتیجه پلی کربنات گرانتر از اکریلیک است.

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک از نظر قوی‌تر بودن:

اکریلیک و پلی کربنات هر دو نیمی از وزن یک قطعه شیشه‌ای با اندازه مشابه هستند و با این حال هر دو پلاستیک بسیار قوی‌تر از شیشه عمل می‌کنند و مقاومت بسیار بیشتری در برابر ضربه ایجاد می کنند.
هر دوی این مواد نشکن هستند به این معنی که به جای خرد شدن به تعداد زیادی قطعات کوچک و تیز، به چند تکه بزرگ و بدون لبه تیز تبدیل می‌شوند که به راحتی می‌شود باقی‌مانده‌ها را با دست جمع کرد و دور ریخت. این ویژگی باعث می‌شود که آنها از شیشه ایمن‌تر باشند.
اگر با شیشه مقایسه کنید، اکریلیک ۱۰ برابر شیشه مقاومت در برابر ضربه دارد. پلی کربنات ۲۵۰ برابر شیشه مقاومت در برابر ضربه دارد.
اکریلیک معمولا پلاستیک سفت‌تری است، در حالی که پلی کربنات را می‌توان در درجه‌های مختلف انعطاف‌پذیری تهیه کرد. در نتیجه پلی کربنات منعطف‌تر است.
با این وجود، هر دو پلاستیک را می‌توان در صورت نیاز تحت حرارت خم کرد.
درنتیجه، پلی کربنات ماده قوی‌تری است و این قوی‌تر بودن باعث استفاده رایج آن به‌عنوان یک ماده قدرتمند برای تولید شیشه ضد گلوله شده است.

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در مقابل آب و هوا:

اکریلیک و پلی کربنات هر دو در برابر آب و هوا مقاوم هستند و با تغییرات دما بدون انقباض طولانی مدت یا دائمی منبسط و منقبض می‌شوند.
اکریلیک در برابر ضربه مقاومت کمتری دارد. با این حال به راحتی خراشیده نمی‌شود و با گذشت زمان زرد نمی‌شود.
پلی کربنات اشتعال‌پذیری کمی دارد، در حالی‌که اکریلیک به آرامی می‌سوزد و در مناطقی که ممکن است شعله وجود داشته باشد استفاده از اکریلیک توصیه نمی‌شود.
در نهایت پلی کربنات کمی با دوام‌تر از اکریلیک است و کمتر ترک می‌خورد.

 تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در میزان شفافیت:

پلی کربنات و اکریلیک هر دو در گریدهای شیشه‌ای شفاف از جمله اکریلیک شفاف بازیافتی موجود هستند. در واقع، اکریلیک نور بیشتری را با سرعت انتقال ۹۲ درصد (سرعت انتقال شیشه حدود ۹۰ درصد) عبور می‌دهد.
پلی کربنات نور طبیعی کمتری را با ۸۸ درصد عبور می‌دهد. این به طور معمول به این دلیل است که پلی کربنات اغلب در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم است.
با در نظر گرفتن این موضوع، معقول به نظر می‌رسد که اکریلیک ماده‌ای است که برای لعاب ثانویه استفاده می‌شود، در حالی‌که پلی کربنات به دلیل دوام آن، بیشتر برای سقف سازه‌هایی مانند سرپناه اتوبوس‌ها و کانکس‌ها استفاده می‌شود.
در نهایت اکریلیک شفاف‌تر از پلی کربنات است.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت پلی کربنات و اکریلیک پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید پلی کربنات از نظر ویژگی‌ هایی مانند مقاومت در برابر ضربه، انعطاف‌ پذیری، حداکثر تنش کششی، تحمل حرارت و مقاومت در برابر مواد شیمیایی عملکرد بهتری از خود نشان می‌ دهد. این در حالی است که اکریلیک شفافیت بیشتری دارد و همچنین قیمت آن‌ نسبت به ورق پلی کربنات با ابعاد مشابه بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کمتر است. تصمیم‌گیری برای انتخاب هر یک از این دو ماده در کاربرد های صنعتی بر عهده شماست. پیشنهاد می‌ کنیم که حتماً با دقت نیاز خود را در پروژه بررسی کرده و سپس نسبت به انتخاب یکی از آن‌ها اقدام کنید.

جدیدترین مقالات

برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصولات با کارشناسان درتماس باشید

مقالات مرتبط